Renault – franska staten som makthavare i Sverige

Del 5 av 15 i serien Utländska ägargrupper i Sverige

AB Volvo som består av Volvo Lastvagnar, Volvo Bussar, Volvo CE, Volvo Penta, Volvo Flygmotor och lite annat smått och gott har som största ägare det i praktiken statliga franska företaget Renault. I Volvo ingår också Nissan Diesel, Mack Trucks och Renault Trucks.

Totalt sett har företaget Volvo AB 100 000 anställda över hela världen med huvudkontor i Göteborg. Renault kontrollerar 21,3% av rösterna i Volvo och Industrivärden/Handelsbanken kontrollerar 13,8%, att betrakta som ett begränsat minoritetsintresse. Volvo är i praktiken alltså kontrollerat av Renault.

I styrelsen ingår från Renaults sida, Louis Schweitzer, som också sitter i styrelserna för Renault, Astra-Zeneca, Le Monde, EDF, BNP-Paribas, Veolia och L’Oréal samt Philippe Klein som också sitter i styrelsen för Nissan. Industrivärden/SHB representeras av Tom Hedelius. Andra styrelsemedlemmar är bl.a. det västsvenska styrelseproffset Finn Johnsson, VD:n Leif Johansson (förresten son till en tidigare VD på SKF, Lennart Johansson).

Renault som företag har 130 00o anställda och är alltså ägt av den franska staten sen slutet av andra världskriget. Bolaget förstatligades för att ägarfamiljen och företaget samarbetade med nazisterna och Vichy-regeringen.

Företagets bilmärken är Renault, Dacia och Samsung. Vidare äger Renault 44,3% i det japanska bilföretaget Nissan med 159 000 anställda och 50% i det gemensamma bolaget Renault-Nissan BV i Nederländerna. Nissan äger förstås 50% i detta bolag också samt 15,3% i Renault. Det senare är aktier som dock inte har nån rösträtt. Makten i bolagsgruppen finns därför helt och hållet i Frankrike. Utöver detta har gruppen intressen i flera mindre delägda bolag lite överallt. Totalt finns det kanske omkring 400 000 anställda i företag som gruppen kontrollerar.

Makthavare i gruppen är bland annat Carlos Ghosn, Patrick Blain, Patrick Pélata, Jean-Louis Ricaud, Toshiyuki Shiga, Mitsuhiko Yamashita och Hidetoshi Imazu.

Läs mer: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, GP1, Ny Teknik, AB, Makthavare.se, GP2, CNN1, CNN2, CNN3, Teknikens Värld, Fin.Express, Economist, IB Times, DI, Just Auto, Haaretz, Automotive World,

Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< General Motors – världens största förlustföretagVolkswagen – Porsche och Niedersachsen i allians >>
Advertisements