Det är klart Saab inte har en chans

Saab är slut, Saab försvinner nog som bensinbilsföretag. (försvarsmaterialkoncernen med samma namn kommer ju att finnas kvar ändå). Det är uppenbart. Att gnälla på GM leder ingen vart. GM har inga pengar, hela företaget är på gränsen till konkurs. Naturligtvis skiter de fullständigt i en liten minifabrik i Sverige. Att tro nåt annat är att lura sig själv. Så har det varit hela tiden. Därför är regeringens och Maud Olofssons gnällande på General Motors bara trist, meningslöst och dumt. Enda syftet med det är att dölja regeringens icke-handlande, regeringens inkompetens.

För regeringen vill inte rädda Saab. I princip har jag inget problem med det om man ser det som om regeringen inte vill rädda Saab som bensinbilstillverkare. Men problemet är att regeringen inte vill göra nåt alls. Regeringen vill inte ens rädda arbetarna och människorna i Trollhättan. Då kan Trollhättan drabbas av samma problem som Liverpool och Baltimore efter nedläggningarna av industrierna i de städerna. Sociala problem som kostar mångdubbelt mer än vad Sverige lade ut på varvstöd och mångdubbelt mer än vad Sverige och den nuvarande regeringen borde lägga för att få en avveckling av bensinbilstillverkningen med förnuft.

Vad regeringen borde lägga pengar på är:

  • Infrastruktursatsningar i Västsverige, dvs järnvägar, spårväg i Gbg och inte vägar
  • Utbildningsinsatser för personalen på Saab
  • Insatser för att ställa om produktionen vid Saabs anläggning till miljövänlig produktion (kan ju tillverka produkter till infrastruktursatsningen)

Det är inte säkert att något av detta leder till så många permanenta jobb, men massarbetslöshet undviks och nya företag hinner starta upp och få behov av arbetskraft. Kanske konjunkturen hinner vända till och med. Dessutom skulle ju regeringen ge stöd för att bilfabriken i Uddevalla, Pininfarina, ska kunna tillverka de elbilar som företaget tagit fram, just i Uddevalla (Uddevalla ligger på pendlingsavstånd från Trollhättan).

Intressant?
Bloggat: Badlands, Ilona Sz Waldau, Röda Malmö, Björnbrum,
Borgarmedia: VA1, 2, AV,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Sven

    Tyvärr,
    jag är övertygad om att de flesta svenskar förstår vad detta handlar om. GM vill få pengar för att sedan lägga ner företaget vilket i sig lär kosta kanske 2 miljarder. Klart inte en svensk regering vill satsa uppemot 5 miljarder för att sedan se företaget läggas ner om ett eller två år.
    Här gör regeringen helt rätt som sätter ner foten. Tråkigt för Trollhättan men det finns ju ingen reson i att Sverige skulle som ägare eller låna ut pengar som till 90 % bara skulle vara att kasta dem i sjön.

  • Anders_S

    Ibland funderar jag över det svenska folkets läskunnighet. Jag har skrivit en mängd inlägg om Saab. Jag har aldrig föreslagit att GM ska få några pengar. Tvärtom. Jag är för att Saab konfiskeras från dem. Ändå får jag hela tiden kommentarer som argumenterar mot att GM ska få pengar. Jag tänker sluta ta in dem. De handlar ju faktiskt inte om mina inlägg utan om vad dess personer själva skulle vilja skriva. Gör det på egna bloggar i så fall.

    Vidare föreslår jag att alla våras pengar (inte nån annans) ska användas till nytta (genom offensiva satsningar på annat än bensinbilsindustri) för befolkningen i västsverige och Trollhättan. Jag tror detta gynnar hela Sverige på ett bättre sätt än masarbetslöshet. Att komma med retoriska frågor om jag vill använda mina egna pengar eller andras pengar är fullkomligt irrelevant och den typen av kommentarer kommer inte att tas in.

  • Pingback: Kildén & Åsman » Bloggarkiv » Finns det ansvarsfulla kapitalister?()

  • Matthias

    Jag tycker din beskrivning härovan av regeringens inställning inte stämmer med vad jag läste på DN om regeringens inställning. Regeringen vill ju just precis rädda arbetarna och människorna i Trollhättan (men däremot inte bilföretaget SAAB).

    ”Det är ett tungt slag för den lokala arbetsmarknaden och där måste vi vara beredda att gå in med olika insatser, inte minst arbetsmarknadspolitik.” (Citat av Maud Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund (C), saxat från http://www.dn.se/ekonomi/jag-ar-djupt-besviken-pa-gm-1.801557.)

  • Victor

    Intressant om statligt övertagande av krisande företag i Dagens arbete: http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/98770b2ae7748f3541256ce5006dad5f/492c9ae1d28c8c6bc125755200348baa?OpenDocument.

    Speciellt Christian Berggren (professor i industriell organisation) tycker jag har en vettiga synpunkter.

    Jämför också kostnaderna för interventionerna i varvsbranchen med intäkterna från bildandet och driften av SSAB. Tror nog att vinsterna av intervention och inblandning är i genomsnitt till gagn för samhället som helhet. Undrar också var Fölster hänvisar till för internationella studier på att övertagande ”i snitt” inte är bra för samhället..

  • Gustav H

    Anders, vad tror du om den här idén? Det vore väl konstruktivt agerat om något.

    http://www.expressen.se/ledare/1.1471030/facket-kan-kopa-saab

    Om man bortser från raljerandet i texten så vore det väl inte fel egentligen? Tanken på att ta över företag har ju funnits tidigare, i form av löntagarfonderna. Och om man tror på att SAAB har en plats att fylla så finns väl föga skäl att inte slå till. Facket gör något för att rädda sina medlemmars jobb och skattebetalarna i gemen slipper ta smällen.

  • Anders_S

    Gustav H: det kan man tycka är en bra idé om man inte ser smahället som en kamp mellan klasser. För mig är det så att fackföreningar ska företräda arbetarna gentemot kapitalägarna. Då kan man inte själv vara kapitalägare.

    Däremot har jag inget problem med staten som ägare, eller arbetare som kollektiv (ett arbetarkooperativ etc). Men inte facket. Så om det formuleras som att arbterna ska ta över fabriken är det en tänkbar idé. Fast inte för produktion av bensinbilar förstås. Det är som jag ser det dödfött.