Flygstopp igen

I alla fall i södra Sverige där alla flygplatser nu verkar vara stängda på grund av aska. Så här kommer det väl förmodligen att fortsätta så länge som Eyjafjallajökull har utbrott. Öppet luftrum, stängt luftrum, öppen flygplats, ständ flygplats. I all oändlighet känns det som. Fast förstås inte, nån gång så finn det ingen aska mer och vulkanutbrottet på Island har tagit slut.

Men i väntan på det så behövs en omställning av Europas transportsystem.

Att flygplatser i Sverige stänger samtidigt som det är öppet i andra närliggande länder tyder på att i Sverige gäller säkerheten främst, men kanske är det inte så överallt. Det känns ju betryggande samtidigt som det naturligtvis innebär vissa transport- och reseproblem.

Intressant?

Borgarmedia: GP1, 2, SVD1, 2, SDS1, 2, DN1, 2, VG,

Advertisements
  • peje

    ”Men i väntan på det så behövs en omställning av Europas transportsystem.”

    En omställning av transportsystemet, som mer bygger på snabbtågslinjer med rimliga restider, kommer sannolikt, även om det storsatsas direkt, att ta åtminstone 10-20 år. Intills dess måste vi ha ett fungerande transportsystem. Kortsiktigt måste därför även flygplanen fås att fungera under de typer av förhållanden som råder nu då det ju inte är helt osannolikt att det finns fler vulkaner än Eyjafjallajökull som kan vakna till liv.

    Förmodligen kommer att ganska stort utvecklingsarbete att initieras där filterteknik och annat kommer att användas för att hantera de besvärliga förhållanden som vi nu upplever. Även detta arbete lär ta sin tid då en omfattande verifiering kommer att krävas.

    Sedan kan vi nog förutsätta att flyget även i det länge perspektivet kommer att ha en roll när det gäller längre sträckor. Här krävs då också ett omfattande utvecklingsarbete med nya tekniklösningar för att hantera klimat och miljöproblematiken. Här finns en del arbete initierat om vilket man kan fördjupa sig på http://www.cleansky.eu/.