Vitalij Orlov står bakom flera av de större ryska fiskeriföretagen. Oftast i samarbete med Magnus Roth. Orlov äger 67% och Roth 33%. Detta då icke-ryska medborgare inte får äga majoriteten i ryska fiskeriföretag.
Företag som Vitalij Orlov har intressen i:
- Rybprominvest: Alternativa, Murmansk Trawl Fleet, Murmansk Regional Fleet
- Karat Group: Karat, Karat-1, Sogra,
- Soyuz Holding: Akros, del i Roliz.
- Three Towns Holding Ltd (Roth äger 50%): Ocean Trawlers Ltd (Hong Kong)
Kanske äger Orlov också intressen i Kamtjatka-Vostok Ltd.
Vitalij Orlov är en av de största fiskeriföretagarna i Ryssland. Den positionen har han uppnått tillsammans med svensken Magnus Roth och dennes företrädare, en utveckling som delvis finns beskriven i två inlägg på bloggen, Svenskar inom internationell fiskhandel och Ocean Trawlers.
Vitalij Orlov är nu kanske inte vem som helst. En person med samma namn arbetade vid Sovjetunionens sönderfall i Fiskeministeriet (om det är samme man, om det är en släkting, eller bara ett märkligt sammanträffande vet jag inte) och blev tillsammans med O. Simonov chef för det statliga fiskexportföretaget Rybcomflot i december 1989. Ett företag som då var i stabil statlig ägo, med statliga sovjetiska fiskerederiet, Sovrybflot, som ägare av 60% och företaget Falcon Shipping Co Ltd (på Jersey eller Guernsey) som ägare till 40%. Ägare av Falcon var ryska staten. 1994 ändrades ägandet av Rybcomflot så att de två cheferna Simonov och Orlov (som då bodde i London) ägde 65,4 % av aktierna via sitt bolag Rifer Ltd och 34,6 % ägdes av Falcon (dvs ryska staten). Med start 1989 fick Rybcomflot ekonomiska möjligheter med hjälp av pengar från staten för att beställa ett stort antal moderna fiskebåtar. För att genomföra detta satte Rybcomflot upp en lång rad företag i skatteparadis, både som egna dottebolag och som dotterbolag till andra statliga sovjetiska/ryska företag.
Genom det liberianska företaget Bergen Industries and Fishing Corp (BIF) som ägdes Rybcomflot, beställdes 15 fabrikstrålare från spanska varv, men med norsk design och med hjälp av lån från en spansk bank. Fabrikstrålarna byggdes 1991-1994 och hyrdes sen ut av Rybpromflot till Vladivostok Trawl and Refrigerated Cargo Fleets Base (VBTRF) och Dalmoreproduct (DMP). Ägarna av trålarna var BIF. VBTRF fick hyra 12 och DMP 3 stycken. 1996 överlät VBTRF sina trålare till ett bolag som gick under namnet Super. 1999 tog den ryska staten ihop med Rybcomflot (som ägde BIF) ifrån Super 11 av trålarna (en hade brunnit upp). Det hela ledde till en legal konflikt som till slut förlorades av Super. Aktieägare i DMP var i stor utsträckning en lång rad stora japanska företag.
Av dessa trålare finns tre som idag ägs och drivs av Katla Seafoods kvar, Alina på 7 805 ton, Kristina EA 410 (7 805 ton) och Sirius GDY-43 (7 805) som alla fiskar utanför Västafrika. Ytterligare ägdes intill i år av Katla Seafoods. Katla Seafoods har precis köpts av Murmansk Trawl Fleet, som förmodligen ägs av Rybprominvest som ägs av Vitlaij Orlov (som ju var en av huvudägarna till Rybcomflot som ägde båten från början). Akros ägde tidigare också en av båtarna som då hade namnet Boris Trofimenko (vilket också var originalnamnet). Boris Trofimenko har även haft namnet Thor och andra systerbåtar har hetat eller heter Odin och Frey. Den sistnämnda har förstörts i brand (2011) i likhet med ytterligare 4 andra. Roliz äger också en av båtarna, idag med namnet Vladimir Starzhinskiy.
Det byggdes också en lång rad andra fiskebåtar, en rad backebåtar i Tyskland och frystrålare i Norge. Totalt ska det ha handlat om uppemot 76 båtar. En del av de tyska båtarna hamnade hos fiskeriföretag på Sakhalin, andra på Kamtjatka, hos Akros. De senare ägs idag i huvudsak av Kamtjatka-Vostok Ltd.
På Sakhalin slöts avtal mellan Sakhalin Association of Fishing Collective (SORKS), den tyska banken KFW, det cypriotiska företaget Bering Trawlers och Rybcomflot. Bering Trawlers ägdes av River Shipping (sannolikt ett systerbolag eller dotterbolag till Rybcomflot) men överfördes till SORKS i samband med uthyrningen av trålarna till SORKS. Utbetalningar av hyra (leasingavgifter) och liknande skedde i skatteparadiset Cypern och sköttes från London. Pengarna hamnade hos Rybcomflot som ju var de som leasade ut båtarna på bare-boat charter. I stort sett inga av dessa båtar finns idag kvar på Sakhalin.
De som tjänade de stora pengarna på affärerna med de västbyggda trålarna till den ryska fiskeflottan var troligen i slutändan Dalmoreproduct, Rybcomflot och ägarna till Dalmoreproduct (utländska bolag med flera) och Rybcomflot (Simonov och Orlov). Om denne Orlov är samme person som eller en släkting till den Vitalij Orlov som är Magnus Roths kompanjon kan sannolikt dessa affärer där statliga pengar i slutändan hamnade hos privata ägare som hjälpt Orlov att bygga upp det nuvarande fiskeriimperiet. Ett imperium som började byggas upp redan 1989 då de två först fick kontakt med varandra.
1996/97 bildade Roth och Orlov Ocean Trawlers i Norge efter att Roth lämnat sin tidigare anställning på svenska Scandsea. Efter anklagelser om deltagande i tjuvfiske flyttade företaget till Hong Kong.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Vitalij Orlov, Magnus Roth, Rybprominvest, Karat Group, Akros, Ocean Trawlers Lt, Rybcomflot, Sovrybflot, Falcon Shipping, Katla Seafoods, Simonov, Rifer Ltd, Kamtjatka-Vostk Ltd, Sakhalin, Kamtjatka, SORKS, Dalmoreproduct, Fiske, Ekonomi, Ryssland
Tags: Vitalij Orlov, Magnus Roth, Rybprominvest, Karat Group, Akros, Ocean Trawlers Lt, Rybcomflot, Sovrybflot, Falcon Shipping, Katla Seafoods, Simonov, Rifer Ltd, Kamtjatka-Vostk Ltd, Sakhalin, Kamtjatka, SORKS, Dalmoreproduct, Fiske, Ekonomi, Ryssland
Powered by Qumana
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
6 svar på “Vitalij Orlov – Magnus Roths kompanjon”
Kommentarer är stängda.