Tunnelbana i Göteborg?

Skulle inte tro det. Inte för att det är tekniskt omöjligt att bygga som en del tror, utan för att staden egentligen är för liten. Snabbare kollektivtrafik går att uppnå på enklare sätt. Igenom centrum genom att spårväg byggs från Lilla Torget över Skeppsbron till Järntorget och även mellan Lilla Bommen och Skeppsbron. Detta är planerat sen länge. Det är dags att det blir gjort. En nedsänkt spårväg i Allén är inte heller dumt.

Vidare kan Oscarsleden sänkas ner och får en snabbspårväg ovanpå med få hållplatser med start från Järntorget. En vid Djurgårdsgatan, en vid Klippan och sen kan linjen ansluta till det vanliga nätet vid Kungssten igen. Eller så minskar vi utrymmet för bilar och lägger en spårväg på en del av leden.

Idag finns det bara en snabb förortsbana. Angeredsbanan. Liknande banor borde finns till Frölunda och Bergsjön.

Till Frölunda kan vi till och med skapa två. Från Kungssten genom Gnistängstunneln (eller en ny tunnel) och sedan längs med Västerleden till Frölunda Torg. En enda hållplats däremellan. Ungefär där busshållplatsen Beryllgatan finns idag fats närmare leden och Grimmereds industriområde. Dessutom kan en bana dras längs med Dag Hammarsköldsleden från Marklandsgatan till Kungssten och sen direkt till Frölunda Torg. En hållplats vid Marconimotet och en vid Kungssten.

Till Bergsjön kan vi en liknande linje erhållas genom att anlägga en bana från Bellevue över Utby till Bergsjön. Med en hållplats i Utby och sen ett par i Bergsjön.

På Hisingen måste spårväg byggas ut till Backa och längs med Norra Älvstranden.

För att göra trafiken snabbare måste spårvägen kombineras med det snabbare pendeltågsnätet. Därför borde Agnesberg göra till en pendeltågsstation med anknytande spårväg. Från Januarigatan i Kortedala kan en bana dras till Angereds C och sen över Gårdsten ner till Agnesberg. Vidare kan spårvägen fortsätta från Komettorget i Bergsjön ner till Partille där det finns pendeltåg. Pendeltåg måste skapas på Boråsbanan och Bohusbanan liksom på Hamnbanan ända ut till Volvo.

Det behövs ingen tunnelbana för att få snabbare kollektivtrafik i Göteborg. Det behövs bara att politikern får tumme ur och bygger snabbspårväg och pendeltågslinjer. Det är tummen ur som behövs, inte ”fräcka” idéer, snarare praktisk idéer och att nåt händer. Mindre snack och mer verkstad. Dessutom bör staden bli mindre gles även om Miljöpartiet verkar gilla en sån miljöfientlig stadsplanering. Med tiden blir det av nödvändighete minskande biltrafik. Då går spårvagnstrafiken per automatik snabbare och enklare. Tunnelbana i Götbeorg skulle enbart vara ett slöseri med pengar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

About these ads

  • Markus Johansson

    Något måste iaf göras. Jag hade inte haft något emot tunnelbana men det kanske kostar för mycket? Alla partier verkar ju vara överens om en jobbline så varför inte låta bygga en tunnelbana i Göteborg om det nu är jobba vi ska göra.

    • Tunnelbana är overkill i en stad som Göteborg med en halv miljon invånare och under 1 miljon i stadsområdet. Det är för dyrt i förhållande till vad det ger. Spårväg ger mer för pengarna och går att köra lika snabbt. Se på Angeredsbanan. Riktigt långsamt går det bara genom centrum och där kan små investeringar öka farten rejält.

      • Andreas Andersson

        Det bor fler i Göteborg nu än det gjorde i Stockholm när tunnelbanan började byggas där. Helt oberoende av befolkning – så ska kollektivtrafik satsas där behovet finns, så är fallet i Göteborg. Västlänken är inte helt fel på alla sätt, men det löser så lite av problemen…

        . Ett stort problem med dagens politik och visioner är att de fokuserar på nutid och historiska problem. Västlänken skulle redan varit på plats, ändå dröjer det ca 15år till(!) innan vi kan börja använda den…

        Problemen i Göteborg eskalerar linjärt med befolkningstillväxten (som är stark). Med tanke på att projekt i den här storleken tar lång tid kommer en tunnelbana som diskuteras idag kanske börja byggas 2030, då kommer regionen kanske ha lika stor befolkning som Stockholm har idag.

        • Göteborg skulle enligt 1960-talets planer haft 1 miljon invånare omkring 1990. Vattenverket i Lackarebäck är byggt för att klara det. Så blev det inte och sannolikheten för att Göteborgsområdet skulle ha 1,5 miljoner eller 2 miljoner invånare 2030 är nog mycket liten. Kanske har Göteborg kommit upp i över 1 miljon. Det finns större stadsområden än Göteborg som har bra kollektivtrafik utan tunnelbana. Oslo och Frankfurt är två exempel. Det betyder inte att de inte har kollektivtrafik i tunnlar. Så är det ju också i Göteborg. Stockholms tunnelbana byggdes först som spårväg för att senare göras om till tunnelbana. Så att bygga mer spårväg som liknar Angeredsbanan skulle inte förhindra tunnelbana om det senare ska byggas. Men snabbspårväg är billigare i nuläget och tillräckligt effektivt för Göteborg. Därför är det rimligare att arbeta på en utbyggnad av det. Visioner är bra, men realpolitik är pragmatik.

  • super_leggera

    Är det inte markkvaliteten och älven som gör tunnelbana väldigt dyrt och opraktiskt relativt nyttan? Gör inte om Stockholm misstag under sossarna, ni har ju spårvagnarna kvar. Jag säger som frälsis; ”var glad”.

    • Nej, lera är inget egentligt problem. Det byggs tunnelbanor i städer som har jordbävningar. Det är ett större problem. Men det är ändå lugnt.