Personalen vill ta över Götaverken som dock inte är sista varvet

Nederländska Damen, ägaren av Götaverken i centrala Göteborg, har beslutat att varvet ska läggas ner. Personalen vill rädda varvet genom att ta över det. Det har skett förut, på 1990-talet deltog varvspersonalen i ett övertagande:

Det är i så fall inte första gången personalen tar över varvet. För drygt 20 år sedan, 1993, gick de anställda in som delägare för att återstarta varvet som lagts ned några år tidigare. De köptes dock ut när Damen köpte varvet år 2000.

– Situationen var lite annorlunda då, men jag ser inga konstigheter med att vi tar över igen, säger Jan Hermansson.

– Vi har blivit lite äldre, lite mer gråhåriga och fått lite mer erfarenhet, säger Thomas Lubbe.

Götaverken bygger inga fartyg. Den perioden tog slut för länge sen, redan på 1970-talet. Varvet är enbart ett reparationsvarv. Men inte det sista i Göteborg som många skribenter hävdar. Det finns ytterligare ett verksamt reparationsvarv inne i Göteborg. Ett varv som funnits i nästan 100 år men aldrig tillhört de stora varven. Gotenius Varv, strax innanför Götaälvbron. Dessutom finns ett varv på Öckerö. Det sista av de tre storvarven (fyra om Arendal räknas separat) är Götaverken dock. Om personalen lyckas med köpet av Götaverken är planerna att företaget ska ha ett 20-tal anställda. Varvet blir då ett varv i storlek med Gotenius som förra året hade 17 anställda. Ö-varvet på Öckerö är ett betydligt större varv och därmed det största kvarvarande varvet i Göteborgstrakten med ett 60-tal anställda.

Förutom personalen har det konsortium som vill köpa Amerika Linjens gamla fartyg Kungsholm och lägga hennes vid kaj i Göteborg uttalat intresse för att vara delaktiga i att rädda Götaverken.

Götaverken

Götaverken med omgivningar 1958

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.