Göteborg – rederihuvudstaden

En gång i tiden var de tre stora rederikoncernern i Sverige de två göteborgsföretagen Broströms och Transatlantic samt Johnsonlinjen (Nordstjernan) med Salén som utmanare. Broströms ägde Eriksberg och periodvis också Götaverken och halva Uddevallavarvet.. Familjen Carlsson bakom Transatlantic hade också intressen i Götaverken under vissa perioder vilket också Salén hade. Ax:son Johnson som ägde Nordstjernan hade under lång tid ägarintressen i Lindholmen.

På 1970-talet kraschade alltihop och på 1980-talet försvann alla de gamla kända rederierna. Tjörnbor, lastbilsföretag, norrmän och finanselit i Stockholm köpte upp resterna samt de rederier som fanns kvar. Under tiden växte de små rederierna som grundats av folk på framförallt Donsö.

Först växte Stena-koncernen och idag är Stena-koncernen ett av världen största färjerederier och ett av världens största tankrederier. Och Donsö har utvecklats till centrum för Sveriges rederier. Ingen annan stans har så många rederier sin hemvist. Göteborg kommer som god tvåa. Göteborg har med andra ord bevarats som rederihuvudstaden i Sverige speciellt om vi också räknar Donsö. Donsö är trots allt en del av Göteborg idag. Tjörn, närmare bestämt Skärhamn, som några årtionden var ett stort centrum för svenska rederier har minskat i betydelse även om det finns enstaka rederier kvar.

Donsörederier

Några Göteborgsrederier

Rederier i Fiskebäck och Önnered

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads