Hur fungerar Göteborgs hamn?

Hamnen i Göteborg är Sveriges och Nordens största hamn. Större delen av importen och exporten till och från Sverige går via Göteborgs hamn. En stor del av importen till Norge och Danmark passerar också hamnen i Göteborg.

Hamnen ägs av ett kommunalt bolag, Göteborgs Hamn AB men driften av hamnens verksamhet sköts av en mängd olika privata företag. Flera containerterminaler finns liksom en specialiserad bilhamn. Flera hamnar för oljeprodukter av olika slag finns. antalet privata aktörer i dessa hamnar är mycket stort.

Containrar och bilar

Det handlar alltså om många operatörer i Göteborgs hamn varav de flesta är små och specialiserade. De större stuveriföretagen är APM Terminals, Gothenburg Roro och Logent. I dessa tre bolag organiserar Svensk Hamnarbetarförbundet majoriteten av de anställda.

Hur det är i övriga företag, terminaler och hamnar är oklart, men Stena Line använder väl troligen sin egen personal som väl sannolikt är organiserade i SEKO-Sjöfolk. Endast i en av dessa terminaler och hamnar har det förekommit en konflikt, APM Terminals. En del företag ombesörjer bara omlastning, andra lastar fartyg, en del hanterar järnvägsgods, en del bulkgods, andra skogsprodukter. Containrar hanteras på många sätt av många olika bolag.

Energihamnarna (Torshamnen, Skarvikshamnen, Ryahamnen)

Lastning och lossning i oljehamnarna sköts av företagens och rederiernas egen personal som i raffens fall är organiserade i IF Metall. Det gäller sannolikt också i en del andra företag också. Flertalet företag även på olje- och gassidan är små, olika bolag gör olika saker, ibland handhar de hela transportkedjan, ibland mindre delar.

Hamnen är en komplicerad verksamhet med en oerhörd mängd aktörer och företag. De flesta organisationer och aktörer kan bara påverka mindre delar av hamnens verksamhet. Det gäller också Hamnarbetarförbundet.

Mærsk som rederi kan dock påverka mycket mer. Det är världens största rederi och de äger APM Terminals. De kan själva bestämma att deras fartyg inte längre ska gå till Göteborg sedan kan de kasta skulden för detta på Hamnarbetarförbundet. Mærsk styr med andra ord utvecklingen i Skandiahamnen som de vill. De kan också säga vad de vill utan att journalisterna i media tycks bry sig om vad som är sanning eller inte sanning. Som ägare av APM Terminals kan Mærsk också se till att hamnen fungerar dåligt, skära ner på arbetskraft, utestänga arbetare, avskeda folk osv. Nästan hur de vill och utan att ställas till ansvar. Det har de också gjort. Men politiker och media skyller på arbetarna i hamnen och Hamnarbetarförbundet, trots att det är Mærsk och APM Terminals som skapat de stora problemen.

Genom att Mærsk är så stora kan de också påverka trafiken till andra containerterminaler i Göteborg, men verkar ha misslyckats med det då trafiken via dessa ökat. Hamnarbetarförbundet organiserar huvuddelen av arbetarna också på dessa terminaler så uppenbarligen är inte Hamnarbetarförbundet problemet.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!