Tidningen som inte vill vara tidning

Metro som ägs av Christen Ager-Hanssen, en affärsman med ett tveksamt rykte, har sagt upp alla journalister7. Journalister är inte en del av affärsplanen för Metro menar ägaren. Istället ska de bara köpa innehåll från byråer som tillverkar innehåll. Sånt innehåll är ofta ren textreklam för olika produkter och företag. I all fall om det ska vara billigt. Metros plan verkar alltså vara att upphöra som tidning.

Alternativet är att de tänker pressa ner kostnaderna fö skrivna artiklar genom att bara anlita tillfälligt anställda utan anställningstrygghet, försäkringar, pensionsinbetalningar och sociala rättigheter. Egna företagare, så kallade frilansare.

Men egentligen finns det ingen marknad för en tidning som Metro längre. Internet och sociala medier har gjort tidningen Metro obsolet, den behövs inte längre. Så frågan är vad Ager-Hanssen egentligen använder tidningen till? För företaget är konkursfärdigt och det går inte med vinst på något sätt.

Läs mer:

 

 

 

 

Advertisements