Fler trafikleder- varför?

Målet måste ju vara att minska biltrafiken. Framförallt på grund av klimatet, men också av andra miljöskäl. Bilism är resursslöseri av stora mått. Frihet, javisst. Och det är ju också där som svårigheten ligger när vi vill minska bilismen.

Länstyrelsen i Stockholms län säger nu ja till en ny förbifart runt Stockholm. Det kan man tycka är vettigt då trafiken på Essingeleden är totalt igenkorkad vid vissa tider. Men det är i själva verket kontraproduktivt. Och om det inte är det så är det onödigt. Kontraproduktivt därför att det medför ökad biltrafik och därmed försämrad miljö och ökande klimathot. Onödigt, för om vi lyckas minska biltrafiken trots att en ny motorväg byggts så kommer den nya vägen ju inte att behövas.

Istället borde man satsa på en utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Pengar till det kan man ta från trängselavgifterna, istället för att som nu låta dessa finansiera en ökad bilism. Heder åt de två partier som går emot den nya förbifarten.

Borgarmedia: SVD1, SVD2, SVD3
Andra bloggar om: , , , , , ,

Advertisements
  • tosve

    Jag håller med dig om att kollektivtrafiken borde byggas ut, men det är svårt att få bort bilar och transporter som passerar Strockholm genom att använda kollektivtrafiken… En kringled är ett måste för att få bort dessa från Stockholm stad.

  • Mathias

    Ge folk och fä en morot att skaffa miljöbilar också. Straffa bensinbolagen med hög skatt på allt utom etanol. Då slår man ju fler flugor i en smäll för att ta bort vägarna och minska bilismen är nog betydligt svårare…

  • Olle

    tosve: Problemet du missat är att den största andelen biltrafik genom Stockholm ska till just – Stockholm. I Vägverkets utredning beräknas trängseln på Essingeleden ÖKA, trots att man bygger förbifarten. Nya vägar kan inte lösa trängselproblemen. Varför inte satsa på kollektivtrafik och trängselavgifter istället, det enda som kan minska biltrafiken och därmed koldioxidutsläppen? Läs på lite….

  • Pelkor

    du säger att mer trafikleder leder till mer trafik. Jag tror att relationen är inverterad.

    Kommuner, privatpersoner, och regering är naturligt inställda att inte bygga trafikleder, pga av miljöfrågor, kostnader, andra projekt som skall prioriteras. Nya byggs inte förräns trycket på existerande infrastruktur når bristningsgränsen och blir obärligt.

    när en ny trafikled byggs, så planeras bygget ej efter dagens behov, utan efter framtidens behov. det vore kortsiktigt att bygga ett miljardprojekt som ej kan uppfylla framtidens krav. igen, dessa krav kommer inte för att infrastrukturen finns, de kommer för att befolkningen och samhället växer.

  • sol

    Är det inte lagom naivt att tro att biltrafiken någonsin kommer att minska? Och jag menar någonsin!
    Ok att fler och fler väljer att åka kollektivt eller att helt enkelt bli osociala och sitta hemma och kuttra, men med den befolkningsökning vi har lär det i det långa loppet aldrig bli färre bilar.

  • Olle

    pelkor, du tror. Men ge mig namnet på en enda trafikforskare som påstår att nya vägar kan leda till mindre trafik. Att politiker skulle bygga infrastruktur först när inga andra alternativ återstår var bland det lustigaste jag hört. Alla som träffat en lokalpolitiker vet att den våta drömmen är att få bygga en stor väg. Det är ju den ultimata fallosförlängaren. SIKA:s remissvar på vägverkets vägförslag visar att utredningen är hafsigt och oproffsigt gjord. Man vill ha vägen till varje pris. För att det är kul för små gubbar att bygga stora vägar.

    http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/Remisser/re_20070529.pdf
    SIKA:s (Statens institut för kommunikationsanalys) remissvar

  • Ryggtavlan

    Förbifart Stockholm finns redan. Den heter riksväg 55 och är trots avsaknad av motorvägssträckor regelmässigt snabbare om man ska från norr om Uppsala till söder om Norrköping. Problemet är väl att de flesta som har ärenden förbi Stockholm aldrig vågar sig så långt bort i egen bil.

  • Sol, visst kan bilismen minska. Den minskade ju när trängselskatten infördes. Och enligt Vägverket är hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer. Det tar 20 minuter att cykla så långt.

  • Pingback: Vänstern, klimatfrågorna och kd | Svensson()

  • Pingback: Minskade utsläpp kräver ändrad stadsplanering | Svensson()