Det är inte höjt bensinpris som behövs. En sådan åtgärd drabbar nämligen de som bor på landet hårt. Men det är inte de människorna som är miljöbovarna. Det är folket i storstädernas villaförorter som är miljöbovarna. Det är bilpendlarna i storstäderna som är de största miljöbovarna. Vill vi minska deras bilkörning är inte bensinprishöjningar det bästa medlet.
Istället är det en kombination av fyra andra åtgärder det som kan åtgärda bilpendlingen och minska de svenska utsläppen av växthusgaser.
- Avskaffande av reseavdragen
- Införande av trängselavgifter i alla storstäder
- Rejäl utbyggnad av spårbunden kollektivtrafik
- Rejäl höjning av skatten på lyxbilar/bilar med stora motorer
Det är de särklass bästa åtgärderna för att minska bilkörningen och därmed utsläppen. De drabbar dessutom de grupper som är de största miljöbovarna, män och överklass, allra hårdast.
Ovanstående åtgärder måste också kombineras med en förändrad stadsplanering. Externa köpcentrum som kräver bil måste förbjudas. Städerna ska bara byggas ut där det finns spårbunden kollektivtrafik och ingen annan stans. Städernas stadskärnor måste förtätas.
Saker som däremot knappast hjälper när det gäller Sveriges utsläpp av växthusgaser är en enorm utbyggnad av vindkraften. Det är ju inte inom energiproduktionen som Sverige använder fossila bränslen. Jag har dock inget mot en utbyggnad av vindkraften. Det är miljömässigt bra och kan ersätta elimport från kraftverk i andra länder och på så sätt ändå bidra till en global minskning av utsläppen av växthusgaser.
Inte heller är etanol en lösning. Etanol medför nämligen en mängd andra problem som diskvalificerar den lösningen.
Andra vettiga åtgärder är att införa en internationell beskattning av flyget. Pengar som sen kan användas till miljösatsningar i fattiga länder. Vidare behövs en ordentlig utbyggnad av tågtrafik. Både i Sverige och internationellt.
Läs mer om klimatfrågan hos MJV och Klimax
Intressant?
Bloggat: Jinge1, Arbetarens klimatblogg, Rawia Morra, Jinge2
Borgarmedia: UNT, DN1, DN2, DN3, AB
Andra bloggar om: Vindkraft, Etanol, Miljö, Trängselavgifter, Biltullar, Kollektivtrafik, Bilism, Växthuseffekten, Växthusgaser, Klimat, Klimathotet, Politik, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Jag – och Alternativ Stad, den organisation jag är verksam i – tror att det inte räcker mer ”mer spårbunden kollektivtrafik” i största allmänhet. Den kollektivtrafik vi kör med idag är nämligen otroligt föråldrad och ger en extremt låg standard. Ska vi få bilister att åka kollektivt måste vi erbjuda en kollektivtrafik som ger tillnärmelsevis samma standard som bilen. Dvs kort restid, och kort väntetid.
Då funkar det inte med traditionell kollektivtrafik, som bygger på att det går långsamt (ca 20 km/h för spårvagn, ca 30 kkm/h för t-bana), och att det kommer ett fordon en gång var tjugonde minut.
Det finns modernare fordon. På många håll, bl.a. i Köpenhamn, är t-banan automatisk vilket gör det billigt att köra 5-minuterstrafik dygnet runt. Med mindre och lättare fordon kan det bli mycket billigare att bygga spåren – SIKA räknar i sin skrift Ett generellt tranportsystem med 72 Mkr/km, vilket kan göra det möjligt med samma linjetäthet som bussnätet. Och kör man med spårbil – se t.ex. http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article38756.ece – får vi precis lika hög standard som bil. Ja, t.o.m. högre – vi slipper ju köpa och köra bilen. Och slipper hitta p-plats.
Alternativ Stads förslag för Stockholm finns på http://www.alternativstad.nu/allmanningar/kollektivtra.html.
Skribenten är okunnig och ogin.
Höjda fossilskatter är det bästa sättet att just minska
fossilanvändningen.
Argumentet att det mest drabbar landsortsbefolkning
håller inte av två skäl. Dels kör man ungefär lika långt i städerna/ år, dels kan den som inte har råd med högre bensin eller diesel, byta till en biobräsnledriven bil eller konvertera sin gamla bensinbil till etanoldrift.
Detta är varken svårt eller dyrt.
Läs mer om detta på etanol.nu.
Rent tekniskt klarar T-banan i Stockholm också 5-minuters trafik. Dessutom behövs inga förare. Inte för att köra tågen i alla fall. Att det skulle komma ett tåg var 20 minut på T-banan är inte sant. Trafiken är betydligt tätare.
Spårvagn på egen banvall går betydligt fortare än 20 km/tim.
Jag vet inte vad du invänder emot, Anders. Rent tekniskt klarar Sthlms t-bana 3-minuterstrafik – men det görs inte, det är för dyrt. Just för att man kör med förare – vilket som du så riktigt säger egentligen inte behövs.
I Stockholm fungerar T-banan radiellt, men det skulle bli alldeles för dyrt att bygga samma superba system på tvären. Och det skulle bli för dyrt i alla andra svenska städer. Spårvagn körd på egen banvall, dvs som Sthlms t-bana, vore förstås lika bra som t-bana (om den kördes förarlöst) men egna banvallar blir också dyrt och kommer därför knappast att byggas.
SIKAs förslag är överlägset bäst av allt vi har sett, och därtill så billigt att det skulle vara enkelt att bygga väldigt många kilometer – och vad har du egentligen emot att kollektivtrafiken blir så bra som möjligt, Anders?
Ingenting har jag emot det Jan. Bara att jag inte riktigt förstod dina invändingar. Men vi har nu rett ut det hela.
Så är vi överens.
Jan Wiklund: Uppnår Sverige den sortens kollektivtrafik så skulle jag aldrig skaffa bil om jag hade tillgången till den.
Det finns mycket myter om människor i glesbygd och och deras behov av bilen som argument mot höjda bensinskatter. Och visst är det ett problem – att så många har målat in sig i ett boende som innebär att de bor på landet men lever urbant. Dvs, människor som själva valt att bo på pendlingsavstånd på många mil om dagen till jobbet i stan och som åker ännu fler mil i veckan för att både vuxna och barn ska kunna delta i urbana aktiviteter. Den moderna lantisen är helt enkelt en vanlig stadsbo som bara har valt annan boendeort. Villaförorterna har helt enkelt hamnat väldigt långt från centrum både i små och stora städer. Jag har så himla svårt att tycka synd om just dem.
Janne W säger det inte, men Alternativ Stad är väl emot fortsatt utglesning av städerna också?!
För många år sedan gjordes en undersökning i ett fackförbund av vilka lokalombudsmän som körde mest bil i jobbet (inkluderat resorna till och från jobbet). Alla talade ju om de stackars norrlänningarna och deras långa avstånd. Det visade sig vara skåningar och stockholmare som körde mest! De bodde ofta långt från jobbet, pga bra vägar/väderlek var det vanligt att skåningarna hade valt bostadsort långt ifrån arbetsplatsen, båda grupperna var vana vid att göra många kortare resor. Medan norrlänningarna mer ekonomiserade sitt resande. Vet inte hur det skulle se ut idag, men det var intressanta siffror!
Det är möjligt att man skulle hitta ett skattesystem för bensin som skulle skona glesbygdsbor till en del, men minska ”okynnesbilismen” även där. Tror faktiskt att det inom MJV Eskilstuna har räknats lite på sånt, men är inte säker.
Hälsningar Annaa Mattsson
karlmb, var är din källkritik? Bara för att det står så på en sida som är FÖR etanol betyder det inte att det är sanning.. Jisses.
Etanol är ingen bra lösning eftersom inklusive produktion skapar den mer koldioxid än bensin. Dessutom är det fortfarande rätt glest mellan etanolpumparna, särskilt i glesbygd.
Skatter är ett dåligt sätt att sänka bensinförbrukning, som alla som läst nationalekonomi vet, men ett jättebra sätt att dra in jättemycket pengar utan att minska förbrukningen nämnvärt.
Å märk väl, att den totala mängden skattepengar ska fortfarande in – även om politikerna till sist tvingas beskatta cykling.
Citat ”Saker som däremot knappast hjälper när det gäller Sveriges utsläpp av växthusgaser är en enorm utbyggnad av vindkraften. Det är ju inte inom energiproduktionen som Sverige använder fossila bränslen.”
Personligen tror jag mycket på eldrift för bilar inom en inte alltför lång framtid. Honda släpper tydligen en modell nästa år med bränslecell o eldrift. Volvo har en prototyp (c30 el som laddas direkt via nätet) osv. Sattsa hårt på vindkraft även för transporternas skull !