Fildelningslagarna är dumheter

EU:s nya fildelningslagar och regeringens förslag om att ip-nummer ska kunna begäras ut är helt meningslösa när det gäller jakten på fildelare. Vad de istället kommer att användas och deras enda användning förmodligen blir att lättare kunna övervaka vanliga människor som inte begår några brott överhuvudtaget. Människors personliga integritet är regeringen alltså beredda att inskränka utan att det ger någon som helst positiv effekt.

I Finland har man infört nya lagar och de har inte på något sätt kunnat åtgärda så kallat illegal fildelning. Ett fiasko med andra ord. I Sverige tycker ju inte ens Antipiratbyrån att regeringens förslag är bra. Helt enkelt för att det inte hjälper mot fildelning, som ju exemplet från Finland visar.

Det kanske vore på tiden om svenska regeringar slog in på en annan väg. En väg som inte går ut på att försvara storindustrins intressen. En väg för att underlätta och förbättra den moderna tekniken så att de möjligheter som denna ger kan utnyttjas till fullo. Att filmjättarna och skivbolagsjättarna får ekonomiska problem är i det hela ointressant. Det handlar bara om att utvecklingen håller på att köra ifrån dem. Deras tid är ute och lagstiftning kan inte ändra detta faktum.

De nya fildelningslagarna i EU och den föreslagna tillämpningen i Sverige är tänkta att gynna de stora företagen i underhållningsindustrin. Varför är för mig en gåta. Men det värsta är att lagarna inte ens fungerar i det syftet. Fildelningen upphör inte och går inte att komma åt. Istället blir den enda effekten en inskränkning i vanlig icke-brottsliga människors integritet. Fildelningslagarna är helt enkelt obehagliga, meningslösa dumheter.

Intressant?
Bloggat: Alliansfritt Sverige, Beta Alfa, Oscar Swartz, Christian Engström,
Borgarmedia: SVD1, DN1, DN2, DN3, AB1, AB2, AB3, AB4
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Håller till fullo med! Detta är endast ett desperat kontrollbehov hos en tidigare lukrativ bransch som ser sina intäkter minska p.g.a att de är frånåkta sedan länge av den nya tekniken. När musikbranschen växlade spår från vinyl till CD blev produktionskostnaderna betydligt mindre än vid tidigare vinylproduktion. Då passade man på att höja priset med 100 procent. Ett sniket och genomkorkat beslut som sedan dess har slagit tillbaka på dom själva. Om en CD idag kostade under 100-lappen så skulle dom förmodligen tjäna mer pengar och fildelningen i många fall vara ett nyfiket experimenterande bland unga människor för att hitta ny musik och utbyta kunskap. Att tillhandahålla produkter med lägre pris och satsa på volymförsäljning i det segment som musikbranschen arbetar ger alltid ett bättre resultat. Det har musikbranschen fortfarande inte begripit.

  • Otto

    Det finns inga onda skivjättar. Om du visste hur ekonomin såg ut skulle du inte…;)

    Jag vet att det inte är lätt att få inblick i kulturverksamhetens ekonomi, men jag ska försöka förklara.

    Jag är själv regissör med en gammal specialité som rockvideoskapare. Jobbar inte längre i Sverige, och gör inte längre rockvideos ofta, men får då och då erbjudanden om att skjuta en video. Senast var från en av de största artisterna här hemma, och hela budgeten var på 20 000 kr!!! För dessa pengar skulle jag hyra kameror, linser, ljus, grip, studio, smink, kläder, stylister, producenter, transport, hårfrisörer, kameraoperatör, koreograf, samt framkalla, digitalisera, klippa och göra efter effekter. Bara maten (catering) gick på femtusen. Jag förklarade att jag inte lägger ner 2 månaders arbete och dessutom får betala några 100-tusen för det dessutom, och undrade hur det står till med finanserna. Kunde de inte skaka fram lite mer stålar? Chefen tittade på mig och gick och hämtade en royalty-avräkning som skulle skickas ut – Artisten hade sålt 4 ex! Jag skämtar inte! Har faktiskt papperna kvar här hemma. Artisten skulle få 20 kronor. Då hade artisten jobbat med denna skiva i ett år! Taskig timpenning;)

    Jag ska visa hur en normal fördelning av en skivas intäkter ser ut i USA. (har inte Svenska siffror)

    skivbolagets pris till skivaffären är 7$, varav artisten Rihanna fått 3$ (i bästa fall), Alltså tjänar skivbolaget 4$/skiva, vilket omräknat i kronor är 26 kronor. För de 26 kronorna ska de sköta marknadsföringen, sin hyra, löner till sin personal och trycka skivan.
    sen lägger distributören på 1,75$,
    sen kommer den regionala distrubutören på 1,55$,
    sen kommer den lokala distr. och lägger på 1,82$,
    sen ska skivbutiken ha 5,20$
    sen ska staten ha sitt, momsen (VAT) vilket varierar från land till land. men i USA är den normalt 15% i Sverige 25%
    i Butik kostar skivan 20$

    Det går att kutta ner kedjan av distributörer och göra plattan billigare i butik. som billigast kostar en ny CD 14,99$ Det jag visar dig är inga fantasier utan ren och skär ekonomisk realitet. Betänk också att butiken ska betala ut löner, lagerhållning samt hyror på sin del. Det ska alla i kedjan göra.

    Det normala för en ny skivartist är 13%
    Rolling Stones har 25% På denna summa betalar de sin manager omkring 15-25%, och skatter. Det kostar också att utbilda sig till artist av klass. Skolor, dans och sångcoacher kan lätt gå på flera miljoner innan de ens fått in en enda cent.
    (Visst, är det en drömfabrik, där det går tiotusentals misslyckanden på en framgång men det är så coacherna och danslärarna försörjer sig.)

    Låtskrivarna får i snitt 8 cent/track på skivan av skivbolaget. Producenten ska ha 3-4% av skivan, detsamma gällar A&R. Det är inte mycket över…

    Det jag vill visa är att den lukrativa industri som målas upp varje dag i media – den existerar inte. Inte ens var tionde skiva går med vinst. Ett företag som Procter&Gamble omsätter mer än hela skivindustrin gör på ett år – ett enda företag!

    Kan inte förstå hatet och svartmålningen av en verksamhet som består av entusiaster och dumskallar som ännu inte gått över till annan verksamhet som att sälja tvättmedel, ost och korv eller kratta löv på kyrkogården;)

    Varför ska inte kulturarbetare få tjäna något? Tro mig, det är bara entusiaster som jobbar med musik – det är grundstenen i hela branschen. Det är inga mörka krafter som styr, men det skulle kanske behövas. Någon som ställde sig upp och sa ifrån och Talade om för staten att de kanske borde göra rätt för sin del av kakan, som de håvat in under alla gyllene år på andras rena slavarbete. Jag vet att entusiasterna jobbar 18-20 timmar/dygn för att de älskar musik, och visst är jag av den åsikt att konsten ska vara fri för att beskådas av alla, men något måste entusiasterna få tillbaka. Trots allt var folk villiga att betala förr! Utbytande av varor och tjänster är grundstenen i en marknadsekonomi – inte charity.

    De enda som tjänar pengar är faktiskt alltid staten – den största organisationen av alla. De ska ha betalt i alla led för att sen på toppen av allt lägga på moms, utan någon som helst motprestation. I det här fallet med stölderna av upphovsmannaskyddat intellektuellt kapital, så har de hittills spottat alla artister och entusiaster rakt i ansiktet genom att låtsas som inget har hänt. Det nya lagförslaget är ytterligare ett hån mot alla kulturarbetare, och visar statens aningslöshet på ett flagrant och avklätt vis.

  • Pingback: Rosetta Sten » När började de kreativt skapande människorna dra i handbromsen?Rosetta Sten()

  • Pingback: Kulturministern som önskade bort Internet. | Kulturbloggen()

  • Snibben

    Otto: Tack för den detaljerade beskrivningen. Svårt att veta hur det ser ut bakom kulisserna.
    Tyvärr så är det helt ute med musikvideos och har man bara 20k kr i budget så är det bara glömma.
    Sedan beskriver du CD-produktionskostnader. CD är också helt ute. Att folk inte köper CD-skivor längre beror inte på fildelning utan på bättre teknik. T.ex. försök ladda din Ipod med en CD-skiva och se varför det är ointressant att köpa en CD.
    Vill man producera en CD-skiva idag så kostar förmodligen mer än vad får tillbaka. Samma med LP. Samma med kassettband. Samma med stenkakor….
    Jag tror nu och i framtiden kommer folk köpa sin musik via Internet, via artisternas egna webbplatser (100% går till artisten). Om inte det funkar så får artisterna tjäna pengar att spela live… Lite gammalt hederligt arbete, helt enkelt.
    Anledningen till att fildelningen ser ut som den gör idag, är skivbolagens egna fel. Först ville de förbjuda fildelning. Sedan ville de stämma alla sina potentiella kunder. Och nu försöker de få avlyssna alla på Internet… Finns nog inte mycket bättre sätt att skrämma iväg sina kunder, för alltid. Som man bäddar får man ligga, som det heter.

  • Otto

    Snibben: Du har förvisso rätt i det du skriver att musiken måste hitta nya vägar, men det rättfärdigar inte att man sitter och laddar ner musik, film och dataprogram utan att betala. Jag talar delvis till mig själv nu eftersom jag är en del av problemet. Jag snor själv, och lägger stålarna på annat. Varför betala för något när man kan ta det gratis. Jag ska tex isolera vinden på mitt hus, och dessvärre går det inte att stjäla isoleringen genom att trycka på en knapp;) Har inget att skylla på. Mig går det ingen nöd på rent ekonomiskt. Tjänar i snitt 100 000/månaden, ändå stjäl jag andras verk av ren snålhet och lättja – precis som alla andra. Laddade igår ner filmen ”Whitnail och jag” (rekommenderas) och Sparks samlade katalog.

    När du säger att Mp3 är bättre teknik än CD så är du felinformerad. Ljudet är skräp och även i dåliga stereos och iPods så hör man lätt skillnaden mellan riktig teknik och Mp3, Mp4 eller andra komprimerade format. Mp3-tekniken är som att ta ett hålslag och stansa bort det mesta av papperet och sen försöka läsa. Är ingen fan av CD:n pga dess limiterade över och lågregister. Jag föredrar självklart LP:n tack vare dess överlägsna ljudkvalite där intertonationerna får fritt spelrum från de övre registena ner i mellanregistren, men men…

    Jag önskar dessutom poängtera vikten av att det kostar att spela in musik, (vilket du riktigt beskrev) och de fantastiska artister som inte har råd kommer aldrig få chansen till fullgoda inspelningsmöjligheter om man klipper av investorerna/skivbolagen. Jag är en musikälskare visst, och bryr mig om musiken som konstform, och ser en kvalitativ nedgång i inspelningstekniken. Det låter inte lika bra längre. Vem ska betala för att ett framtida Pink Floyd ska tillbringa 2 år i studio för att spela in ett mästerverk?

    Ge mig bara ett enda exempel på mästerverk som släpptes 2007 – bara ett enda. Svaret är att det finns inga stålar till genierna, och kvar är slit och släng artister med ett vackert ansikte som spelar in en skiva på en eftermiddag och beger sig ut på turné med playback, för att få ihop till hyran. De har alltid funnits och kommer alltid finnas, men det är alltid de riktiga och känsliga artisterna som knoppas av först.

    Jag önskar att alla fick en inblick i hur en bra studio är uppbyggd, hur varje enhet, mixerbord, mikrofon är designad ur vetenskap, vilket enormt arbete som är nedlagt, hur många års studier och träning som lagts ner, vilka sjuka summor som är spenderade för att vi ska ha skön musik att lyssna på. Allt är gjort av entusiaster för musicloverns öron och libido.

    Det värsta är att ingen bryr sig längre om musik – musikern är degenererad till skit och musiken har inget värde. Jag hoppas att framtida Frank Zappas, Pink Floyd, Led Zeppelin osv. inte blir fastighetsmäklare eller webbdesigners istället för att glädja oss andra.

  • Pingback: Thomas Hartman | In The Pendent ¬ª Vad pysslar dom med på departementen egentligen?()

  • Pingback: Kultur - för vem, av vem och varför? | Svensson()