Det är nog ingen som ifrågasätter att företaget Saab kanske överlever. Men frågan är om Saabs personbilsfabrik i Trollhättan överlever, eller kanske mer korrekt uttryckt, om det i verkligheten handlar om mer än nåt hundratal jobb för att tillverka nån exklusiv bli för rika människor. Med Koenigsegg Group som ägare tvivlar jag på det.
Lånet från Europeiska Investeringsbanken (EIB), som ju tycks bli verklighet (eller?), innebär förmodligen att Koenigsegg Group till slut lyckas köpa Saab Automobil från GM. Naturligtvis finns det en del fallgropar även efter det, men chanserna för att köpet ska gå igenom ökar radikalt med ett lån från EIB.
Däremot tvivlar jag på att en sådan affär räddar nåt större antal jobb. I själva verket är det nog i praktiken en nedläggning av det Saab Automobil vi idag känner som kommer att följa på att Koenigsegg Group köpt Saab.
Läs mer:
- Utplåningen av Saab fortsätter
- Det finns nog inget norskt konsortium
- USA efterskänker pengar till Saab – svenska regeringen gör inget
- Koenigsegg organiserar om
- Det är inte klokt
- Vilka finansiella muskler?
- Koenigsegg köper Saab för att rädda Koenigsegg
- Vilka ligger bakom Koenigseggaffären?
- Den tredje ägaren i nya Saab tycks vara en skummis
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Koenigsegg, Saab, Bilindustri, Bilkris, Koenigsegg Group, EIB, Saab Automobil, Trollhättan, Jobb, Samhälle, Politik, Ekonomi
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Vi kan väl hoppas det. Det Saab Automobil vi idag känner har ju bara byggt fula, tråkiga och impopulära bilar de senaste tio åren. Så usla att de bara gått att sälja till underpris, med förutsägbara effekter på lönsamheten. Bättre då att börja om från början än att fortsätta på konstgjord andning.
Däremot ser det förstås dystert ut för de anställda. ”Ägnade tio år åt att bygga bilar som ingen ville ha” ser ju knappast bra ut på CV:t. Jag skulle tro att de som har hjärna har flytt bygget för länge sedan.