Det var uppenbart redan från början att Koenigsegg aldrig var en lämplig köpare av Saab. Man saknade både pengar och kompetens. Det är nämligen inte riktigt samma sak att bygga bilar på löpande band för en massmarkand som att göra hemmasnickrade fartvidunder för svinrika människor. Och inte ens det sistnämnda har Koenigsegg kunnat göra med vinst.
Det är på grund av detta också ohederligt av alla som arbetat på en Koenigseeg-Saab-affär. eftersom grundläggande förutsättningar för affären egentligen saknats hela tiden så är alla inblandade ansvariga för att folk i Trollhättan har förts bakom ljuset. Det gäller regeringen med Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och hennes handgångne man Jöran Hägglund. Men lika ansvariga är kommunalpamparna i Trollhättan, med sossen Gert-Inge Andersson i spetsen, fackföreningarna med Metalls Paul Åkerlund i spetsen. Och även företagsledningarna i Saab, GM och Koenigsegg är förstås ansvariga för att ha fört folk bakom ljuset och för att ha låsats att en omöjlig affär skulle vara möjlig.
På grund av deras lögner, ohederlighet och eventuella naivitet i vissa fall så har andra typer av lösningar försvårast. Som exempelvis en statligt initierad omställning från miljöovänlig bensinbilsproduktion till en miljövänlig produktion (elbilar, kollektiva transportfordnon, vindkraftverk eller vad som helst som är miljövänligt och som behövs). En statlig satsning på den typen av klimatvänliga åtgärder och en modernisering av den svenska industrin hade varit välkommet.
Gärna ihop med en rejäl satsning på infrastruktur i form av nya järnvägar och spårbunden kollektivtrafik i våra storstäder. Satsningar till vilka produkter kan och hade kunnat tillverkas i Trollhättan. En sådan satsning från staten vore det vettiga i dagens läge och det har varit det vettiga ända från Saab-affärens början.
För görs ingenting är det en smärre katastrof som drabbar Trollhättan och hela västsverige. Att hoppas på en riddare i skinande rustning som köper Saab och räddar jobben är att fortsätta drömma och föra folk bakom ljuset. Saab kommer med all sannolikhet att läggas ner. Det hade varit bra om det hade funnits en plan om alternativ produktion i Trollhättan i det läget.
Intressant?
Bloggat: Kildén & Åsman1, 2, Röda Berget, Röda Malmö, Kjellberg, Utredarna,
Läs även andra bloggares åsikter om Saab, Koneigsegg, Bilkris, Kris, Bilindustri, Trollhättan, Arbetsmarknad, Arbetslöshet, Västsverige, Bilism, Kollektivtrafik, Alternativ produktion, Ekonomi, Näringsliv, Maud Olofsson, Fredrik Reinfeldt, Jöran Hägglund, Regeringen, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Håller med, Koeniggsegg framstår som riktiga skojare. Det har jag tyckt ända sedan denna affär första gången blev känd. Någon blogg skrev om detta under rubriken ”Kinderägget som sprack”. Liknelsen kan inte bli mer träffande.
För en gångs skull håller jag med dig Svensson!
Har alltid misstrot K-egg och dennes ”ärliga” ambitioner.
Det ”räcker” liksom inte med att ha ett ”fint” efternamn, en massa ”pappas pengar” att leka med, gått på Lundsberg och haft det lite ”väl förspänt” i livet med kontakter etc. för att kunna få lov att leka med andras pengar..
Nej! Skattebetalarnas pengar skall gå till vård skola och omsorg som Reinfeldt säger!
Vill bara få säga att du helt uttrycker mina synpunkter. Koeniggsegg var inte seriös, som jag uppfattade det. Tack för dina ord!
”Som exempelvis en statligt initierad omställning från miljöovänlig bensinbilsproduktion till en miljövänlig produktion (elbilar, kollektiva transportfordnon, vindkraftverk eller vad som helst som är miljövänligt och som behövs). En statlig satsning på den typen av klimatvänliga åtgärder och en modernisering av den svenska industrin hade varit välkommet.”
Statliga statsningar att rädda krisbranscher har prövats tidigare. Minns varven, teko och i viss mån Stålverk 80, det blev ”pannkaka” i dessa exempel. Staten har varken det tekniska eller industriella kunnade som krävs.
Realisten: Jag föreslår alltså ingen statlig satsning för att rädda bilindustrin och jag tycker att varvsinsatsen är ett bra exempel på hur man kan underlätta omställning av produktion. Läs mina artiklar om det:
http://www.zaramis.nu/blog/2009/01/24/svag-stat-en-del-av-forklaringen-till-detroits-nedgang/
http://www.zaramis.nu/blog/2008/12/17/felaktiga-uppfattningar-om-varvsstodet/
http://www.zaramis.nu/blog/2008/12/04/varvskrisen-pa-1970-talet-bra-agerande-av-staten/
Stålverk 80 har inget med saken att göra. Det var inte ett försök att ädda något, utan en planerad expansion. För övrigt så finns stålverket i Luleå kvar. Det där med kompetensen är bara en löjlig invändning. Finns kompetensen hos andra stater så finsn den väl i Sverige. Några exempel på statligt ägda eller delvis statligt ägda företag i Sverige: Volkswagen, Scania, Stora-Enso, DHL, Schenker, Posten, Borealis, DSB, SJ, Vattenfall, SAS, AB Volvo, Saab Automobil. En del framgångsrika företag, en del mindre framgångsrika. Ungefär som med privata företag alltså.
Hmm, det var alltså uppenbart för dig redan från början att K-egg inte var en seriös köpare. Det var även uppenbart för alla andra inblandade inom regering och GM/Saab. Men, det var alltså inte uppenbart för de stackars korkade arbetarna på Saab i Trollhättan. Jag antar att du inte har nån speciell kompetens inom industriellt bilbyggande. Och ändå så lyckas du genomskåda K-egg redan från första början medan fabriksarbetarna i Trollhättan, med ofta livslång erfarenhet av just industriellt bilbyggande, blir förda bakom ljuset ända till slutet. Konstigt tycker jag.
Daniel: Här är mina första artiklar om det hela:
http://www.zaramis.nu/blog/2009/06/12/utplaningen-av-saab-fortsatter/
http://www.zaramis.nu/blog/2009/06/12/det-finns-nog-inget-norskt-konsortium/
http://www.zaramis.nu/blog/2009/06/16/koenigsegg-organiserar-om/
http://www.zaramis.nu/blog/2009/06/16/det-ar-inte-klokt/
http://www.zaramis.nu/blog/2009/06/16/vilka-finansiella-muskler/
Sen är det så att jag har arbetat i många år på Saab och jag var dessutom facklig förtroendeman. Om arbetarna i Trollhättan faktiskt blivit förda bakom ljuset vet vi inte. Det är i stort sett aldrig några arbetare som får uttala sig. Men en del har säkerligen blivit det på grund av dte oansvariga agerandet från facket på Saab.
Daniel, det är väl bara att gå tillbaks och läsa Svenssons tidigare artiklar i ämnet för att se att han faktiskt uttryckte de åsikterna redan från början när affären först dök upp på bordet.
Glöm inte att de anställda på SAAB har lurat sig själva i hopp att de inte ska bli av med sitt arbete.
Om de gör så satans bra bilar som de framför som något unikt varför säljer de så dåligt?
SAAB är ett bilmärke som inte behövs helt enkelt….
Lägg inte en skattekrona till på detta.
4,5 miljoner per anställd har redan plöjts ner och nu räcker det.