Oseriös köpare, oseriös fackförening, oseriös media

Den media som refererar till Spyker som en seriös köpare av Saab är helt klart en mycket oseriös media. Spyker har en ryska affärsman med kopplingar till rysk maffia som huvudägare och som mindre ägare investmentbolaget Mubadala från Abu Dhabi och en holländsk miljardär. Företaget har aldrig gått med vinst och är en hobbytillverkare av bilar. Det är en oseriös köpare utan kunnande och pengar (om vi bortser från ryska maffiapengar).

Svenska Dagbladet är uppenbarligen en oseriös tidning då man menar att Spyker är en seriös köpare. Det är så otroligt dumt och korkat att man blir fundersam över medias och journalisters förmåga att begripa och beskriva verkligheten. För man ljuger väl inte bara rätt upp och ner helt medvetet? Aftonbladet är en annan tidning som också tycks ljuga ohejdat eller så kanske man bara går någons ärenden, vad vet jag? GT är inte mycket bättre, men kanske lite.

Facken som tycker Spyker är en bra, seriös och vettig köpare måste var korrumperade och/eller köpta av någon. De är i all fall inte seriösa. För inte kan de väl vara så jävla dumma i huvudet att det tror på att Spyker är en vettig köpare? Eller? För det är ju inte i mina ögon speciellt seriöst att tycka att Spyker är en seriös köpare. Spyker liknar mest det företag som köpte Rover i England, Phoenix Four, och plundrade företaget på de sista pengarna och lade ner. Saab kommer möjligtvis att användas av ryska gangsters för att tvätta pengar. Men några större mängder biljobb blir det inte i Trollhättan. Det är oseriöst att tro det.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Du har i stort sett samma summering efter analys av Spyker som jag gjorde igår i Trovärdigheten, Spyker, Norah4you 21 december 2009 däremot har Du satt fingret på pricken när det gäller media och fack. Skicklig analys.

    Senaste ryktet i en Michigantidning är att själva märket Saab liksom lokalerna i slutänden kommer att säljas till den grupp som står bakom den kommande elbilen. Tillverkningen av 9-5 ryktas sedan en vecka vara på väg till BAIC-s konkurrent i Shanghai…..
    Låter i mina öron mer troligt än när den oseriöse köparen drömmer om att Saab skall kunna tillverka 100.000 bilar om ett år – tillverka, kanske men knappast sälja 100.000 med vinst.

    • Anders_S

      Produktionsutrustningen för 9-5 hörde till det som köptes av BAIC. Sådana bilar ska tillverkas av dem i Kina.

  • Mr Speck

    Kommentar till kommentar 1:

    Intressant lösning om SAAB fortsätter som elbilstillverkare.
    Men vilket halvfabrikat av bil ska man använda när 9-3 inte längre tillverkas ?
    Valet borde bli antingen en europeisk lösning att köpa från Opel eller en global lösning att köpa dom 9-3 som BAIC ska tillverka i Kina.
    Om detta projekt blir framgångsrikt och vill expandera så är det kanske en bättre lösning att BAIC köper en andel i nya SAAB och stöttar med kapital än att vända sig till EIB.