Vad är Genii för gäng egentligen?

Genii Capital uppges vara en av spekulanterna Saab Automobil, eller rättare sagt på resterna av Saab Automobil. Det är den andra spekulanten som har kopplingar Formel1. Även Spyker har  det genom en av de mindre delägarna i bolaget, Michiel Mol. Det är inte att man undrar om det finns nåt samband mellan de två buden och budgivarna. Måhända finns det bidrag från EU att få vid ett köp av Saab. Geniis koppling till F1 är bl.a. genom Formel1-bossen Bernie Ecclestone som uppges vara en av budgivarna tillsammans med det Luxemburgbaserade investmentföretaget.

Precis som med Spyker och Koenigsegg så handlar det dock inte om att försöka rädda jobb i Trollhättan. Även om Genii köper resterna av Saab fortsätter troligtvis nedläggningen av Trollhättefabriken.

Genii Capital har nyligen också kommit överens med Renault om att bli huvudägare i Renaults F1-stall. Vilka som egentligen står bakom Genii verkar oklart och på bolagets hemsida finns ingen information som kan göra någon klokare. Det skulle därför inte förvåna mig om det är samma typ av skumma och halvskumma ägare och investerare bakom Genii som bakom Spyker. Kanske rentav exakt samma.

På sajten Quintura nämns dock en av Genii Capitals styrelsemedlemmar, Gerard Lopez:

Genii Capital is a Luxembourg-based firm specialized in new technologies, brand management and motor sport. Genii Capital’s board member Gerard Lopez is a partner of leading European venture capital firm Mangrove Capital Partners. Genii Capital said that it would explore opportunities for synergies between companies in its investment portfolio and the Renault F1 Team, specifically, between Gravity Sport Management, a career management company for young drivers and the Renault Driver Development program.

Mangrove Capital Partners har en mer inofrmativ hemsida och där kan man läsa att de bl.a. har investerat i Skype, Dialcom, Properazzi, Wix, Quintura och fler bolag med koppling till IT:

In addition to being the first institutional investor in Skype, the venture capital firm Mangrove Capital Partners has invested in security software vendor Lumension, online shopping clubs Brands4friends in Germany and KupiVIP.ru in Russia, mobile communications service Nimbuzz, online dating service Woome, online ticket marketplace Seatwave, online music service Jamendo, and the others.

Grundare av Mangrove är nämnde Robert Lopez, Mark Tluszcz och Hans-Jürgen Schmitz. Det finns väl anledning att tro att ungefär samma personer som står bakom Mangrove, som ju också är Luxemburgbaserat, också står bakom Genii. Men pengarna kommer ju som i andra bolag av denna typ (Private Equity-bolag) från andra håll och varifrån går inta att utröna från Mangroves eller Geniis hemsidor.

Männen bakom Mangrove och troligen också Genii tycks alltså vara samma typ av affärsmän som Michiel Mol i Spyker, Det är IT och fräcka bilar som verkar gälla. De saknar definitivt det kapital som behövs för att köpa och driva en bilfabrik av Saabs typ och för att köpa företaget. Pengarna måste alltså komma från investerare i Geniis fonder och förutom Ecclestone är mycket litet känt om dessa. De kan mycket väl vara samma grupp/typ av investerare som står bakom Spykers bud, dvs ryska maffian. Eller så kan det vara andra investerare med lika tvivelaktig bakgrund. I vilket fall som helt verkar bolagets bud och vem som egentligen köper mycket osäkert.

Tänkbara är ju några av dem som investerat i samma företag som Mangrove exempelvis Ratmir Timashev (som bor i USA) och andra från ABRT Venture Fund och de investerare som finns i det bolaget.  Även sådana som Oskar Hartmann och människor runt honom är tänkbara. I alla fall finns det kopplingar till Ryssland även i Genii Capital/Mangrove.

——————————————————-

För den som vill veta vad det kan finnas för andra vägar, lika realistiska, ja kanske faktiskt mer, som de olika uppköpsbud som presenterats att gå för Trollhättan ordnas ett möte på orten den 23/1 på Folkets Hus:

– När nu klimatkrisen ställer en rad akuta behov på dagordningen borde produktion av utrustning för förnybar energi eller satsning på hållbara transportsystem vara två självklara spår att växla in bilindustrin på innan den styckas i bitar eller dumpas vid vägkanten för att rosta sönder.

– Det saknas varken praktiska lösningar eller realistiska förslag. Det som saknas är sociala krafter som kan göra dem verkliga.

Lars Henriksson arbetar på Volvo personvagnar i Göteborg och är flitig krönikör i Göteborgs Posten

Lördagen den 23/1 kl 13:30 talar han vid ett offentligt möte i Trollhättans Folkets hus, Clio-salen

Mötet arrangeras av Socialistiska partiet och Ordfront

Intressant?
Bloggat:
Röda Lidköping, Röda Malmö,
Borgarmedia: SVD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements