DSB First lade ett så lågt anbud man kunde för att få rätten att köra Öresundstågen och regiontrafiken i delar av Sverige, däribland Västra Götaland. Anbudet var så lågt att verksamheten inte går ihop. För att försöka få det gå ihop är underhållet på de tåg som DSB First kör helt undermåligt. Personalsituationen är inget vidare den heller. Så nu är DSB First snart färdigt för konkurs. Hela situationen påverkar naturligtvis järnvägstrafiken i negativ riktning.
Grundorsaken till debaclet och fiaskot med upphandlingen av Öresundstågen och regiontrafiken i väst är förstås själva idén med privatisering som ett sätt att få en bättre järnvägstrafik. Den fungerar inte då konkurrens på järnvägen bara kan uppnås genom konstlade medel som genom upphandlingar och tillfälliga monopol över några år. Modellen leder till att bolag anstränger sig för att lägga så låga bud som möjligt. För att sen få verksamheten att gå med vinst minskar man på personal och skär ner på underhåll. Annars är det omöjligt. Men i fallet med DSB First har inte ens det räckt. Det är inte DSB First eller SJ det är fel på, utan det är hela systemet med privatisering av delar av järnvägen, upphandlingarna och vinststyrningen som är fel. Det går inte att få en bra järnvägstrafik på det sättet.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om DSB First, Konkurs, Järnväg, Öresundstågen, Skåne, Halland, Västra Götaland, Bohuslän, Västergötland, Kollektivtrafik, Ekonomi, Privatisering, Vinststyrning, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Det där är som med Busslink i Sthlm, de ställde in osedvanligt många turer, blev ändå konkursmässiga och SL fick hjälpa dem. De tutar och kör än och SL-kortet blir bara dyrare och dyrare.