Göteborgs-Posten avslöjar idag att företaget Taxi Kurir inte har kollektivavtal och inte har någon form av minimilön eller nåt liknande:
– De kunde lägga ett mer pressat pris än konkurrenterna, säger Peter Norling, trafikchef för färdtjänsten i Göteborg.
Men när GP granskar villkoren bakom det pressade priset visar sig ett tydligt mönster: flera chaufförer kör under dåliga förhållanden – helt utan kollektivavtal och ekonomiskt skyddsnät:
*de garanteras ingen grundlön utan kör bara på provision.
*ingen grundlön gör att de vid sjukdom inte kan garanteras en sjuklön.
*inget betalas in till deras avtalspension.
*ingen arbetsskadeersättning ifall något skulle hända utanför bilen. Till exempel vid tunga lyft.
Taxi Kurir anlitar i sin tur olika åkare för att köra trafiken. Endast två av dess har kollektivavtal. Hos Taxi Göteborg har alla anslutna företag kollektivavtal. Genom att inte sköta arbetarskyddet, inte betala någon vettig lön, inte ha försäkringar och kollektivavtal så kunde alltså Taxi Kurir (och deras dotterbolag Taxi T2 AB) lägga lägre anbud på färdtjänsten än andra bolag. Alltså fick de uppdragen. 80 procent av färdtjänsten i Göteborgs kommun sköts av Taxi Kurir.
Ett sådant agerande från Göteborgs kommun är inte rimligt och om det är upphandlingsreglerna som leder till detta så är det fel på reglerna. Det är inte heller första gången kommunen anlitar skumraskbolag. Tidigare har framkommit att kommunen anlitat bolag med kopplingar till organiserad brottslighet.
Även Västtrafik använder Taxi Kurir i stor utsträckning för olika uppdrag. Också där har de fått uppdragen då de lagt de lägsta anbuden på grund av att de har dåliga arbetsvillkor för de anställda i de anslutna företagen.
Kommunens upphandlare skyller på EU-regler som förbjuder dem att ställa krav på kollektivavtal i upphandlingen. Men det är knappast det viktigaste skälet. Den viktigaste anledningen är att man i stort sett alltid tar det billigaste alternativet. Det kräver inte EU, men antagligen kommunens upphandlingsregler. Man kan alltså sluta avtal med bolag som är dyrare om man vill. Och komma runt fiffelbolag om man vill. Att skylla ifrån sig på EU är bara patetiskt.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Taxi Kurir, Kollektivavtal, Dåliga villkor, Dåliga löner, Färdtjänst, Västtrafik, Upphandling, EU-regler, EU, Göteborg, Fiffelbolag, Fackligt, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
De rödgröna gör verkligen ett ”kanonjobb” i kommunen…