Tyst, avgasfri och passagerarvänlig. Volvo Bussars nya elbuss testas nu för närvarande i trafik i Göteborg. Innan den officiella premiären 15 juni återstår fintrimning av tekniken och utbildning av förarna.
I mitten av juni startar trafiken på linje 55 mellan Lindholmen och Chalmers/Johanneberg i Göteborg. Det är en ny busslinje som kommer att trafikeras av tre helt eldrivna bussar och sju laddhybridbussar, samtliga från Volvo Bussar. Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas med förnybar el vid ändhållplatserna. Elbussarnas energiförbrukning är cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbussar. Linjen är ett resultat av samarbetet ElectriCity, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Här deltar bland annat Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park. Volvos nya bussar är en del av detta projekt. Kommersiell tillverkning av bussar av den typ som nu ska testas i Göteborg kan först komma igång år 2017 om testerna visar sig falla väl ut.
– Nu genomför vi de sista testerna för att säkerställa att allt fungerar som det ska vid trafikstarten. Det här är en viktig milstolpe i vår utveckling av nya lösningar för elektrifierad busstrafik. Den tysta och helt avgasfria driften kommer att bidra både till en bättre stadsmiljö och minskad klimatpåverkan samtidigt som passagerarna får en behagligare resa säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.
Passagerarnas önskemål ske enligt uppgift också ha påverkat utformningen av de nya elbussarna på flera sätt.
– Till exempel sker all på- och avstigning snabbt och smidigt genom en extra bred dörröppning med lågt insteg mitt på bussen. Här har vi också en stor yta med lågt och plant golv, för att underlätta för passagerare med barnvagn eller rullstol.
Volvos designers har enligt deras egen uppfattning strävat efter att ge bussen ett modernt och välkomnande intryck. Interiören är ljus och luftig och det finns eluttag installerade för den som vill ladda mobilen. Bussen är utrustad med trådlöst nätverk (wifi). Trots att elbussen bara är 10, 7 m lång (en dryg meter kortare än en konventionell buss) har den plats för upp till 86 passagerare.
Svensson/Volvo
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Göteborg, Kollektivtrafik, Johanneberg, Landala, Lorensberg, Inom vallgraven, Nordstan, Frihamnen, Kvillestaden, Lundbyvass, Lindholmen, Lindholmen Science Park, Johanneberg, Elbussar, ElectriCity, Volvo, Volvo Bussar, Chalmers, Västtrafik, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett svar på “Volvos första elbuss rullar i Göteborg”
Kommentarer är stängda.