Färre parkeringar ger fler bostäder

Det går att bygga upp emot 20 procent fler bostäder till en lägre kostnad om kravet på antalet parkeringsplatser halveras. Det visar rapporten Framtiden för parkering och nya bostäder som framställts genom ett samarbete mellan Fastighetsägarna Stockholm, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen.

Det finns uppskattningsvis omkring 25 miljoner parkeringsplatser i Sverige, på en hårdgjord yta om cirka 500 kvadratkilometer, vilket motsvarar hela Göteborg. Rapporten visar att dagens parkeringspolitik hämmar bostadsbyggandet och har en negativ miljöpåverkan.

Rapporten går igenom de samhällsekonomiska kostnader och konsekvenser som dagens parkeringsregler har på hållbar stadsutveckling. Parkeringslandskapet påverkas av kommunens parkeringsnormer, en modell för hur många platser som behövs per bostad vid privat byggande. Det påverkas också av kommunens möjligheter att ta betalt för parkering på sin egen mark, en gammal lag från 1957 låter inte kommunerna sätta de priser de vill och behöver. Parkeringen blir genom detta en klimatskadlig subvention. Att bygga småskalig kvartersstad, utan kostnadsdrivande parkeringsgarage, omöjliggörs i regel av kommunens parkeringstal.

Dagens parkeringsregleringar är ett arv från en annan tid, när antalet bilar, bilinnehav och bilresande ständigt förväntades o?ka. Och när vissa kommuner i dag istället satsar på hållbara stadsmiljöer, står många andra still och stampar.

En halvering av parkeringstalen kan öka nyproduktionen av bostäder i Stockholms län med 20 procent och åtta procent i Göteborg. I Upplands Väsby och Järfälla skulle ett halverat p-tal öka möjligheten för nyproduktion av bostäder med runt 50 procent och i Botkyrka nästan lika mycket.

Dagens parkeringskrav kan innebära ökade kostnader för bostäder med  upp till 15 procent. Det gör det svårare att få ihop budgeten för att kunna bygga och den riktiga kostnaden för parkeringen är svår att ta betalt för. Det innebär att den som inte har bil betalar för grannens parkeringsplats och den som har en bil betalar för den granne som har två bilar. Kostnaderna för en parkeringsplats döljs. Den som har en parkeringsplats borde själv betala hela kostnaden. En parkeringsplats ska inte subventioneras med skattepengar och inte betalas av grannar utan bil.

Minst åtta procent av trafiken i städerna anses vara så kallad söktrafik, alltså bilar som åker runt enbart för att leta efter en parkering. En fungerande marknad för parkering som bättre matchar utbud och efterfrågan kan minska onödig trafik samtidigt som det blir lättare att hitta parkering.

Dagens parkeringskrav gör också att parkeringar konkurrerar med ytor för lek och rekreation i boendemiljön. Garage under gårdar minskar möjligheter till grönska och dagvattenhantering. Parkeringskravet kan öka koldioxidutsläppen med hela 50 procent i byggprocessen.

En förutsättning för att sänka antalet parkeringsplatser är att minska behovet av parkering. Därför behövs ökade investeringar i en utbyggd och tillgänglig kollektivtrafik, cykelvägar och delningstjänster såsom bilpool. En bilpoolsbil ersätter i genomsnitt 5-10 bilar, visar flera olika forskningsstudier, Om Sveriges allmännyttiga bostadsföretag införde bilpooler till alla bostäder skulle antalet parkeringsplatser kunna halveras. 400 000 parkeringsplatser, som motsvarar en yta på 10 miljoner kvadratmeter, skulle således kunna användas till annat, till exempel 100 000 bostäder.

Rapporten visar att i hållbara stadsmiljöer där smarta moderna transportlösningar används ger uppemot 57% lägre klimatpåverkan än när det byggs utifrån den aktuella parkeringsnormen med fler parkeringsplatser i garage.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.