Gängbrottsutredningen har nu presenterat sina förslag. Enligt beställningen från regeringen var uppdraget att lämna förslag om hårdare straff. Inte att bry sig om huruvida förslagen har effekt på brottsligheten eller inte. Följaktligen är det ingen äkta utredning som presenterats utan ett önsketänkande från politikerna som levererats.
Följden är att förslagen förmodligen har ingen eller marginell effekt på de kriminella gängens verksamhet. Gängbrottslighet kan inte straffas bort. Det är USA och Italien tydliga exempel på. De har försökt straffa bort gängbrottslighet i 100 år och det har bara blivit värre och värre. Minst ett av förslagen har dessutom en kontraproduktiv effekt då det är inriktat på att skicka missbrukare och brukare av narkotika i fängelse. Förslagen är:
- Straffen för grovt olaga tvång, olaga hot, grovt olaga hot, rån, utpressning respektive grov utpressning skärps.
- Kvalifikationsgrunder införs för grov allmänfarlig ödeläggelse.
- Vid bedömningen av ett brotts straffvärde ska det särskilt beaktas om ett numerärt överläge utnyttjats.
- Det ska vid bedömningen av straffvärdet anses synnerligen försvårande om ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person har innefattat användning av skjutvapen eller sprängämnen och begåtts på allmän eller liknande plats. Detsamma ska gälla om angreppet haft bakgrund i en konflikt mellan grupper i vilken skjutvapen eller sprängämnen använts, eller varit ägnat att framkalla en konflikt av sådant slag.
- Straffbestämmelsen avseende människoexploatering utvidgas till att omfatta utnyttjade av någon i brottslig verksamhet.
- En ny straffbestämmelse införs som kriminaliserar att involvera personer under 18 år i brottslig verksamhet.
- Straffet skärps för försäljning av narkotika och för befattning med narkotika som är avsedd att säljas. • Beställning av narkotika för eget bruk kriminaliseras såsom försöksbrott.
- En presumtion för häktning ska gälla vid misstanke om brott med ett minimistraff om fängelse i ett år och sex månader i stället för som i dag två års fängelse.
Jag ska kommentera dem bakifrån.
Häktning
Redan idag är det för lätt att bli häktad i Sverige och i en internationell jämförelse är häktningstiderna mycket långa. Svenska häkten har längre kritiserats av människorättsorganisationer och FN för att ha inhumana förhållande och för långa häktningstider. Speciellt gäller detta unge brottsmisstänkta. Isoleringen i svenska häkten är också längre och mer omfattande än i de flesta länder. Nu ska det bli ändå värre. Speciellt för unga och nya brottslingar som begått mindre grova brott.
Narkotikabrott
Att kriminalisera beställning av narkotika för eget bruk innebär helt klart ett steg i fel riktning. Det leder till ytterligare missbrukare, dvs människor som ska betraktas som sjuka på samma sätt som alkoholister, straffas. Det är fel väg att gå när narkotika borde behandlas på samma sätt som alkohol, dvs eget bruk och innehav för eget bruk borde inte vara brottsligt. Utan det borde faktiskt avkriminaliseras precis som i Norge och som det i praktiken är också i Danmark.
En anpassning av lagstiftningen till lagstiftningen i de andra nordiska länderna borde alltså medfört avkriminalisering av eget bruk och innehav för eget bruk istället för att införa ännu hårdare lagstiftning.
Sen ska straffen skärpas för narkotikalangning. Straffen är redan idag extremt hårda för narkotikabrott i Sverige. Många får lika hårda straff för narkotikabrott som för olika våldsbrott. Narkotikalangning ger ofta ett hårdare straff än kvinnomisshandel och våldtäkt. Det är inte ett rimligt förhållande.
Straffskärpning
Det ska även bli straffbart att involvera unga (under 18 år) i kriminella aktiviteter. Jag är rädd för att detta leder till att andra unga (under 18 år) också kommer att dömas för detta brott. Att döma unga till fängelse är alltid en dålig idé och aldrig en bra idé.
Förslag nummer 5 har jag inga invändningar emot. Förslag 4 är dock något märkligt. Varför ska brott med skjutvapen och sprängämnen bestraffas hårdare än knivbrott som utförs i samma gängmiljöer? I England har de lika stor andel mord i gängmiljöer som i Sverige men de sker med kniv. Jag ser därför förslaget som helt orimligt. Mord är mord oavsett hur det begås.
Detta förslag har bedömts likna till Danmarks lagstiftning då det innebär att gängrelaterade mord leder till hårdare straff. I Danmark görs dock ingen skillnad utifrån vilka vapen som används. Dessutom dömts det redan idag ut genomsnittligt hårdare straff i Sverige än i Danmark. Den dansk lagstiftningen har dessutom enligt utvärderingar inte haft någon som helst effekt. Danmark har lika hög brottslighet som Sverige och lika många mord i förhållande till antalet invånare.
När det gäller förslag 3 är det rättsosäkert. När är det numerärt överläge? Är det inte lika allvarligt om en jättestor person utnyttjar sin storlek? Förslaget är märkligt. Förslag 2 har jag inga synpunkter på
Punkt ett innebär en anpassning av straffskalan för de aktuella brotten till andra straff. Det är rimligt men i grunden anser jag att hårda straff rent generellt är kontraproduktivt. Det leder till ökad brottslighet genom inskolnings- och inlåsningseffekter.
Någon egentlig påverkan på gängbrottsligheten kommer ovanstående straffskärpningsförslag inte att ha. Det är inte så gängbrottslighet kan bekämpas.
Läs mer:
- Hårda straff är inte bra för någon eller något
- Ingen blir bra av hårda straff
- Svenska journalisters fantasier om Danmarks ej existerande hårdare straff
- Kontraproduktivt med hårdare straff för unga
- Avkriminalisering av droger och knarkrelaterad dödlighet
- Avkriminalisering av narkotikainnehav för eget bruk är nödvändigt
- Varför är vissa missbrukare brottslingar men inte andra?
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.