Sökmotoroptimering och publicering på nätet

Denna blogg får huvuddelen av sina besökare från sökningar på Internet. Jämfört med andra liknande vänstersajter som Flamman, Arbetaren, Parabol och Magasinet Konkret med ungefär lika många besökare har denna blogg en mycket större andel besökare som hittar hit på grund av sökningar på nätet. För att det ska var möjlig använder jag mig av sökmotoroptimering (SEO).

Under de senaste tre månaderna har min blogg fått cirka 63% av besökarna från sökningar. De andra jämförbara sajterna hade mellan 45% (Arbetaren) och 14% (Magasinet Konkret). Parabol hade cirka 17% och Flamman cirka 31%. Framförallt Parabol och Konkret behöver alltså gör ett förbättringsarbete på detta område.

Under de senaste 30 dagarna har skillnaderna varit större. Bloggen fick över 70% av sina besökare från sökningar medan de andra sajterna låg på mellan 20 och 30%.

Vid en kontroll hade denna blogg klart högre Google-rank än alla de andra när det gällde för sajten relevanta sökord. Magasinet Konkret har helt klart problem för de fick hög rank vad gäller sökningar på nätcasinon men inte när det gäller verkliga artiklar på sajten.

Sökmotoroptimering

För att kunna få hög synlighet i sökmotorer är det viktigt att en programvara som möjliggör sökmotoroptimering (SEO) används. En sådan programvara är exempelvis WordPress försedd med tillägg för sökmotoroptimering. Min blogg, Flamman och Magasinet Konkret är gjorda i WordPress. Vilka programvaror som Arbetaren och Parabol är gjorda i är okänt för mig. Sökmotoroptimeringsprogram hjälper till med sökmotoroptimeringen och ser till att de flesta av  nedanstående tipsen uppfylls och fungerar,

Men det gäller också att göra rätt för att en sajt ska vara optimerad för sökmotorerna. Några enkla saker är att en rubrik inte ska vara under 50 tecken och samtidigt inte över 60 tecken. Utdrag ur artiklar ska vara kortare än 160 tecken. Ett stycke ska vara kort, också de omkring 150 -200 tecken.

Alla artiklar bör ha minst en bild. En artikel ska vara minst cirka 600 tecken lång. Väldigt korta artiklar har lägre synlighet.

Väldigt långa artiklar minskar läsandet (antalet personer som faktiskt läser artikeln). Det gör att läsare stannar en kortare stund. Väldigt korta artiklar har samma effekt. Besökare måste fås att stanna längre på sajten. Bilder, diagram, punktlistor, interna länkar och grafik gör att folk stannar längre på sajten.

Länkar

Varje artikel ska vara försedd med minst en länk till en annan sida på sajten och minst en länk till en annan sajt. Unikt material är bättre för synligheten men återpublicering är bra för det innebär mer länkande och gynnar därför både den länkande och den länkade sajten. Länkar till sajten och från sajten är viktigt för ökad synlighet.

Därför måste vänstersajterna länka mer till varandra. Speciellt effektivt vore det för alla vänstersajter om den största sajten, dvs ETC länkade mer till andra sajter. Det skulle öka vänsterns genomslag på nätet ordentligt. Men även andra sajter som Arbetaren, Flamman, Parabol, Magasinet Konkret, Internationalen, Clarté, Röda Rummet, Ordfront Magasin, Klägget med flera måste länka mer.

Nyckelord

Varje artikel bör också ha nyckelord. I allmänhet är ett ord tillräckligt. Nyckelordet ska helst också finnas i rubriken (och i artikelns url/adress) och i de första 100 första orden. Dessutom ska alla artiklar förses med relevanta etiketter (taggar).

Har en sajt många sidor som inte ger några läsare alls kan det vara dåligt för synligheten i sökmotorer. Ta därför bort sidor som inte tillför något till sajten. Det gäller exempelvis reklam om möten och liknande som redan ägt rum.

Läs också:

 

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!