Att ett område anses utsatt kan bero på politisk aktivitet

De kriterier polisen använder för att definiera ett område som utsatt är att det ska vara ett geografiskt avgränsat område som kännetecknas av en låg socioekonomisk status och där kriminella har en inverkan på lokalsamhället. Deras definitioner kan innebära att politisk aktivitet gör att ett område anses utsatt. Påverkan är snarare knuten till det sociala sammanhanget i området än att det finns en uttalad avsikt att ta makten och kontrollera lokalsamhället.

Påverkan kan enligt polisen utgöras av direkta påtryckningar, exempelvis genom hot och utpressning, eller indirekta, som:

  • offentliga våldshandlingar som riskerar att skada allmänheten
  • narkotikahandel som bedrivs öppet
  • ett utåtagerande missnöje mot samhället

Polisen har samtidigt inkluderat politiska och religiösa organisationer i sin definition av brottslighet och gängbrottslighet i de fall där de inte tar avstånd från våld eller förespråkar våld för att förändra samhället. Många vänsterorganisationer och muslimska organisationer ses därför som en del av brottsligheten.

Det betyder att protester som organiseras av sådana organisationer och föreningar hamnar bland det som polisen bedömer är ett utåtagerande missnöje mot samhället. Det ses som att kriminella påverkar lokalsamhället.

Särskilt utsatta områden

För att klassas som ett särskilt utsatt område menar polisen att det krävs ett geografiskt avgränsat område som kännetecknas av en allmän ovilja att delta i rättsprocessen. Det kan även förekomma systematiskt hot och våld mot vittnen, målsägare och anmälare i området. Situationen innebär att det är svårt eller nästintill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag. I alla fall enligt polisen själva.
I ett särskilt utsatt område ingår, enligt polisen, även i viss mån:

  • parallella samhällsstrukturer
  • extremism, såsom systematiska kränkningar av religionsfriheten eller starkt
  • fundamentalistiskt inflytande som begränsar människors fri- och rättigheter
  • personer som reser iväg för att delta i strid i konfliktområden
  • en hög koncentration av kriminella

Om det ligger andra utsatta områden i nära anslutning till ett särskilt utsatt område finns det risk för samverkan mellan kriminella personer eller nätverk inom områdena.

Hammarkullen

Ett av de områden i Göteborg som polisen anser vara ett särskilt utsatt område är Hammarkullen. Det anses dessutom vara det allra mest problematiska området och det enda som inte anses ha en positiv utveckling. Det är för mig obegripligt och som jag sett det borde inte Hammarkullen överhuvudtaget finnas på listan över utsatta områden eller särskilt utsatta områden.

I Hammarkullen finns visserligen kriminella i form av familjen Ali Khan. Men de styr inte och har ingen större makt. Men de är ett stort problem. När polisen ingriper mot Ali Khans har de stöd av befolkningen i Hammarkullen.

Tyvärr agerar polisen alldeles för sällan och för lite mot de kriminella delarna av familjen Ali Khan och många människor i Hammarkullen anser att polisen samarbetar med Ali Khan och låter dem hållas.

Genom att de ser polisen och den kriminella familjen som samarbetspartner är människor självklart tveksamma till att prata med polisen. Det går ju inte att veta om polisen avslöjar vem som sagt något och vad till familjen Ali Khan. Genom polisens passivitet är det med andra ord polisen själva som skapat en situation där de får svårt att arbeta.

Polisens eget agerande blir därmed en orsak som bidrar till områdets klassning som särskilt utsatt område.

En del ser dessutom polisens och myndigheternas agerande som ett sätt att medvetet försöka slå sönder den politiska organiseringen och den sociala sammanhållningen i Hammarkullen.

Några kriminella som har ett avgörande inflytande över den sociala situationen i Hammarkullen finns alltså inte. Inte heller finns det en hög andel kriminella i Hammarkullen såvida vi inte räknar politiskt aktiva individer som kriminella. Tyvärr är det ju precis vad polisen gör.

Folkligt motstånd

I Hammarkullen finns nämligen en mängd politiska, sociala, religiösa och kulturella föreningar och organisationer. Det har funnits i stadsdelen sen den byggdes. Om en del av dessa föreningar betraktas som delar av den organiserade brottsligheten på det sätt sm polisen och andra myndigheter gör i rapporter om organiserad brottslighet så finns det enligt polisen en hög andel kriminella.

Dessutom skapar dessa föreningars motstånd mot nedskärningar en parallell maktstruktur i området.

Folk hjälper varandra, bekämpar nedskärningar och protesterar mot övergrepp. De uppvisar ett utåtagerande missnöje mot samhället och begår ibland offentliga våldshandlingar som riskerar att skada allmänheten. Makthavarna och polisen anser dessutom att det handlar om extremism och att det kollektiva agerandet utgör en begränsning av människors fri- och rättigheter.

Anledningen till att Hammarkullen finns bland de särskilt utsatta områden är inte att stadsdelen plågas av gäng och gängvåld. Det har aldrig varit fallet. Utan anledningen är sannolikt att stadsdelen präglas av motstånd och organisering. Och om detta gäller Hammarkullen finns det säkerligen också andra områden som anses utsatta på grund av folklig organisering och folkligt motstånd.

Den typen av stadsdelar borde inte vara med på en lista över utsatta områden. Däremot förstås på en lista över eftersatta och försummade områden.

Tidigare publicerat i Magasinet Konkret.

Läs mer:

Ett svar på “Att ett område anses utsatt kan bero på politisk aktivitet”

Kommentarer är stängda.