Att vinna på sociala medier

Att vinna på sociala medier. Martin Hansson från podcasten Eld och Rörelse har skrivit en artikel i Magasinet Svärm som han kallar Att vinna i flödet. Det är samma rubrik som på detta inlägg fast med ett annat mer svårförståeligt ord i sammanhanget. Och det är något som kännetecknar hela hans artikel med uttryck som:

Alla aktörer har identifierat behovet av att kunna kontrollera denna dimension – med snarlika metoder: spridning, hastighet, opacitet och kraftförstärkning.

[…]

Dimensionen utgör ett så pass centralt hot mot makten att det skulle vara idiotiskt att inte fundera på vilket verktyg det är och hur vi kan förstå dess mekanismer och hur de skulle praktiseras.

[…]

Kommunikation i den tänkta konfliktsfären måste ske med en sådan hastighet att mottagaren upplever att innehållet ligger före traditionell “objektiv” media.

[…]

För att kommunikationen ska kunna nå önskad effekt krävs att innehållet målar upp en konsekvent bild. Varje pusselbit måste bilda en större helhet för att positionerna ska cementeras.

[…]

Det är en av flera strategier som makten använder för att försöka kontrollera konfliktdimensionen.

[…]

För en rörelse som vill vinna – eller ens kunna skydda sig själv – i konfliktdimensionen, är det avgörande att aktivt skapa och knyta till sig noder med stora nätverk.

[…]

När nätverket är etablerat och de parasociala relationerna är starka kan medlemmen skifta över, för att i ett kritiskt läge förstärka ett budskap.

[…]

Men än viktigare kan i bästa fall nya noder uppstå – som reproducerar sig i sådan takt att vi tränger genom i informationsdimman, och tillslut dominerar den.

Den här typen av fikonspråk försvårar läsandet av artikeln liksom förståelsen och acceptansen. Det kan upplevas som ett budskap från en person som uppfattar sig själv som stående lite över vanligt folk. Och automatiskt skapar det misstroende och ifrågasättande. Precis det som Hansson varnar för gör han sig själv skyldig till.

Att vinna i flödet

Intressant artikel

Artikelns syfte är i sin helhel inte omöjligt att förstå men det språkbruk den använder gör att den inte kan nå utanför den egna lilla sfären. Speciellt inte då den samtidigt publiceras i en tidskrift ingen hört talas om och nästa ingen läser. Den är också mycket abstrakt och tar inte upp några konkret exempel på vad vi kan göra för att undvika den problematik som Hansson tar upp. Det gör att artikeln visserligen är intressant men ändå märkvärdigt oanvändbar mer än som en teroretisk intellektuell övning. Den typen av artikalör kan förstås också vara viktiga men jag upplever samtidigt att det inte är vad Hansson eftersträvar.

Men budskapet kan sammanfattas gansk lätt. Extremhögern av ett övertag på nätet och sociala medier. De sociala medierna är fientliga till oss och motarbetar oss. Vi i vänstern kan lätt utmålas som opålitliga. För att undvika det måste vi vara tydligare och bygga nätverk. Endast så kan vi bygga oss starkare. Vi måste vara långsiktiga. Det är självklarheter som alla håller med om. Men den fråga som Hansson aldrig ställer och inte heller svara på är hur vi ska göra det?

Vad kan göras?

Mitt svar är enkelt men också svårt. Vi måste bygga egna sociala nätverk men samtidigt finnas kvar på de stora sociala nätverken. Vi måste skriva om sånt som folk vill ha på ett sätt som de förstår. Och vi måste föra fram budskap som är tydliga. Och vi måste hänvisa och länka till varandra. Martin Hansson och Magasinet Svärm misslyckas med detta. De nämner inga andra än dem själva, de länkar inte till någon annan och de använder ett fikonspråk som få förutom de redan insatta begriper. Det osar elitism om Magasinet Svärm detta hänseende.

Vilket är problematiskt då det är en intressant artikel. Men tyvärr är väldigt få som kan tillgodogöra sig budskapet i artikeln. För det kan väl inte vara så att det är ett medvetet val av Allt åt alla och Magasinet Svärm att skriva för en liten upplyst elit.

Den som vill ha nåt mer konkret kan läsa mina artiklar om samma problematik.

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Att vinna på sociala medier”

Kommentarer är stängda.

För att kommentera med ett inlägg på din egen webbsajt skriv en URL till artikeln på din sajt. Artikeln ska innehålla en länk till denna post. Ditt svar kommer sen att synas på denna sida (efter att den modererats). För att uppdatera ett svar så radera din post och skriv in postens URL igen (Läs mer)