Västsverige och Göteborg om några år?

Idag har Svenska Dagbladet några artiklar om bildödens Detroit. En stad vars centrum delvis förstördes i raskravaller på 1960-talet och egentligen aldrig har byggts upp igen:

När nu skyskraporna sträcker sig upp mot himlen bakom honom är de som förvridna dokument av en modernitet som inte längre finns. Mitt i centrum kan varannan skyskrapa vara igenmurad och grafittisprejad på bottenplanet, medan övervåningarnas gistna fasader har sönderslagna fönster eller plywoodskivor. Det är något lätt poetiskt över det.

För sen dess har det gått utför. Bilindustrin har bara minskat och minskat. Nya bilfabriker har byggts i södra USA, där facket inte finns, motarbetas hårt och där lönerna är låga. Har de inte byggts i södra USA så ligger fabrikerna i Asien och Mexico. I bilkrisens spår kommer det att bli ännu värre:

Nu är befolkningen i princip halverad till drygt 900 000 människor efter att antalet anställda inom bilindustrin har gått ner till en tredjedel – 191 000 personer – jämfört med för tio år sedan, enligt Wards Automotive Group. Och den tredjedelen gör en miljon färre bilar än för tio år sedan.

Nu dras dessutom proppen ur ordentligt. Första kvartalet ska GM tillfälligt stänga sex fabriker i Michigan för att minska produktionen med en tredjedel. GM och Chrysler har pengar i sina kassor fram till den 31 mars. Därefter vet inte ens GM:s högste chef Rick Wagoner vad som händer.

Detroit ligger i delstaten Michigan, som på något ironiskt sätt har en svenskättad guvernör, Jennifer Granholm, vars farfar kom från Robertsfors i Västerbotten. En ort som sedan bruket lades ner för länge sen, numera bebos av en del av de som arbetar på Volvo i Umeå. Bland annat bor en del av Volvo Umeverkens stridbara fackliga företrädare där.

Risken att vi ska få en lika obehaglig utveckling i Västsverige som i Michigan känns faktiskt överhängande:

Staden Flint, där filmaren Michael Moore och USA:s förre ambassadör i Sverige, Michael Wood, kommer ifrån, är en dryg timmes bilresa norr om Detroit i Michigan. 1978 fanns 80 000 GM-anställda här. Sedan dess har nio av tio jobb försvunnit.

Michigan tappade 56 000 jobb under 2008 års första tre kvartal. Tillverkningsindustrin svarade för 6 av 10 av de förlorade jobben.

Under 2008 försvann 6 200 jobb per månad. Under 2007 var motsvarande siffra 5 000.

Sedan år 2000 har Michigan tappat 520 000 jobb. 65 procent försvann från tillverkningssektorn. I USA som helhet är siffrorna rakt motsatta. Efter fyra år av jobbtillväxt var det först i december 2007 som jobben började minska.

2007 ökade antalet sysselsatta i USA med 1,1 procent. I Michigan föll antalet sysselsatta med 1,3 procent.

Naturligtvis är de absoluta siffrorna lite lägre i Västsverige, men beroendet av bilindsustrin är större i Göteborg och Trollhättan med omnejd än vad det är och har varit i Michigan. En större andel av totalsysselsättningen finns inom bilbranschen i västra Sverige än i Michigan. Så läget känns inte alltför hoppingivande med tanke på den galopperande krisen och den svenska regeringens flathet.

Läs mer om facket i USA och Detroit:

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, VA,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements