Intressant om sista varvet i Göteborg

I själva Göteborg finns det ett enda varv kvar. Gotenius varv på Ringön. Deras markarrende löper till 2044 så varvet kan vara kvar en tid till. Det är ett varv med gamla anor. Ursprunget sträcker sig tillbaks till Mobergs varv vid Färjenäs och början av 1900-talet. På sin nuvarande plats har varvet funnits sen 1950. GP har gjort ett intressant och vackert bildreportage från Gotenius varv men missat varvets hela historia.

Idag reparerar och underhåller varvet gamla historiska fartyg, vägfärjor, mindre färjor, fiskebåtar, mindre fartyg etc. Det är inget unikt med detta för sådana varv finns längs hela Sverige kust och i Göteborgsområdet finns ytterligare ett, Ö-varvet på Öckerö. Såväl Gotenius varv som Ö-varvet har dessutom byggt mindre båtar och fiskebåtar. Gotenius på 1960-talet och Ö-varvet senare. Bildserien i GP om Gotenius varv minner om det som en gång var Göteborgs viktigaste industri och som på 1960-talet upptog i stort sett  hela älvstranden från Färjenäs till Ringön. Det finns idag omkring 20 anställda på varvet, men när de har större jobb tar de också in personal från underleverantörer.

Förutom Gotenius och Ö-varvet finns det ytterligare några avläggare till varvsindustrin i dagens Göteborg. Det handlar om företag som underhåller och reparerar fartyg när de ligger i hamn, är ute till sjöss eller så arbetar de som inhyrda på något varv nånstans. Det handlar om sådana företag som exempelvis Önnereds Svets, Donsö Engine & Shiprepair (DESAB), Bövik Marin AB, Krabbeskärs Verkstads AB och Premator AB. Fortfarande leds en del av dem av människor som arbetade på storvarven i Göteborg.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!