Var ska vi ställa långtradarna med kylskåpen?

En gång på 1970-talet när jag var på besök i England hos mina släktingar i stadsdelen Bermondsey i London så kom jag att på pubne höra ett samtal som en av mina släktingar förde om var man skulle placera ett par långtradare lastade med kylskåp. Långtradarna var uppenbart stulna och man enades till slut om att ett par skjul i den då i huvudsak övergivna hamndelen Surrey Docks i grannstadsdelen Rotherhithe skulle passa bra.

Så man kan inte säga att jag är förvånad när jag i tidningen läser att långtradar- och lastbilsstölder är vanligast i Storbritannien och ett växande problem i hela Europa. Inte heller är jag förvånad över att det hela är organsiserat av välordnade kriminella nätverk. För det är ju just ett sådant nätverk som en del (ett fåtal kanske man ska förtydliga) av mina 100-tals släktingar i London och England är engagerade i.

Från alla mina resor (liftandes, och senare i husbil) i Europa på 1970- och 1980-talen vet jag också att långtradarrån och stölder på den tiden var relativt vanligt förekomande i Turkiet, Italien och Jugoslavien. Där stod alltid långtradarna ihop på stora parkeringar med bevakning. Det organiserades ibland av chaufförerna själv eller så hyrdes bevakning in. Kanske hyrdes den faktiskt ibland in av samma gangstergäng som i annat fall kanske skulle stulit långtradarna.

Som vanligt är det som krävs för att bekämpa brottslighet av detta slag såväl som annan brottslighet, sociala insatser och en förstärkt stat. Endast när staten är tillräckligt stark kan betryggande skydd levereras av staten och gangstergäng kan inte göra det. Endast om sociala skillnader är små och fattigdom försvinnande liten kan rekrytering av nya brottslingar undvikas och brottsligheten på sikt kan minska.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements