Var är pengarna?

koenigsegg.jpgKoenigseggs köp av Saab ska finansieras på så sätt att GM betalar 2,8 miljarder för att bli av med konkursboet och Koenigsegg lägger upp 720 miljoner. Därefter återstår 7,3 miljarder. 4,3 miljarder av detta ska komma från Euopeiska Investeringsbanken (EIB). Men för att få de pengarna måste Koenigsegg-Gorup skaffa fram ytterligare 3 miljarder från annat håll. Något som inte verkar helt enkelt. Det verkar inte finnas så många investerare som är beredda att satsa stora pengar. i ett hobbyföretags uppköp av ett konkursbo i Trollhättan.

Ett alternativ tycks vara att den svenska staten går in och garantera lånet från EIB eller lånar ut pengar direkt. Det verkar dock vara en modell som ingen är angelägen om. Framförallt inte den svenska regeringen. För min del är jag av uppfattningen att om staten ska gå in med pnegar kan man lika gärna ta över företaget själv och starta utveckling av miljövänliga produkter. Elbilar exempelvis. Så får vi i alla fall garantier för att pengarna som vi betalat i skatt används till något nyttigt. Om ett lån till Koenigsegg garanteras av staten är risken att pengarna försvinner ut i tomma intet när Koenigsegg Group och Saab eventuellt går omkull. En sådan risk är onödig att ta med statliga pengar.

Och som det ser ut nu läggs Saab ner. För sannolikheten att Koenigsegg ska kunna få fram de miljarder som fattas verkar väldigt små. Absolut inget att hoppas på.

Intressant?
Bloggat: Jinge,
Borgarmedia: GP1, 2, GT,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • TB

    ”För min del är jag av uppfattningen att om staten ska gå in med pnegar kan man lika gärna ta över företaget själv och starta utveckling av miljövänliga produkter.”

    Problemet är väl bara det att staten än mer än Koenigsegg saknar industriellt kunnande för att kunna tillföra något som ägare.

  • lasse

    Vad är det de köper egentligen, en sammansättningsfabrik av bilar? Hade inte GM tidigare flyttat över design och utveckling till ditt europeiska designcenter Russelheim. Hur är det med återförsäljare och serviceverkstäder. Det är de ‚Äùmjuka‚Äù värdena som är de värdefulla i en modern industrination. När Saab förlorade den fejkade tävlingen mot Russelheim var det för att man i Russelheim hade en modern fabrik och GM:s designcenter där byggd med hjälp av EU stöd har jag för mig. Sverige har varit ett av de länder som tagit till sig minst EU-stöd för bilindustrin trots att den varit ett inte oväsentligt inslag i vår industristruktur. Förmodligen för att kmrer Persson vänt på kroonorna och inte ville svara upp mot EU-slantar med egna som man i allmänhet måste för att få EU stöd, bättre att vara en av de största nettobetalarna till EU. Persson fick panik och skulle bygga motorvägar när GM spelade ut Trollhättan mot Russselheim, om det behövdes motorvägar för att stödja industrin där kan man fråga sig varför de inte redan var byggda.

    Förståsigpåare har förr sagt att Saab var så integrerat i GM att det inte kunde bli ett eget företag igen. Volvo lär ha varit en helt annan sak som fått fortsätta som ett självständigt företag inom Ford.

    Volvo har jag för mig hela tiden fram till krisen tillverkat fler bilar +400K/år(?) som Fordägd än man gjort tidigare. En av de få ljuspunkterna hos Ford under den långa bilkrisen som pågått sedan långt innan nuvarande kris. Saab har jag för mig aldrig varit över 100k bilar per år hos GM.

    Det luktar skojeri lång väg om detta, Saab är slut de har levt på lånad tid länge.