Privat bussbolag fifflar med fakturor

Det privata bussbolaget Busslink (SL äger en minoritetsandel), som vunnit en del upphandlingar i Stockholm har återigen hamnat i trubbel. Tidigare har det bland annat handlat om olaglig kameraövervakning av de anställda. Nu handlar det om bluffakturor och ekonomiskt fiffel:

Bakom polisanmälan står Stefan Hällsén. Han har tidigare varit anställd på Busslink i Norrtälje men lämnat bolaget i protest.

– Jag anser att det här är ett bedrägeri med skattemedel och att det är förankrat i ledningen. Det har uppstått en kultur inom Busslink där man anser sig kunna tjäna pengar på SL och det här har pågått i många år, säger han till DN.se.

Busslink får enligt avtalet med SL en klumpsumma för att driva trafik i Stockholms län varje år. Utöver den fasta ersättningen utgår extra ersättning varje gång bolaget tvingas sätta in extrabussar.

Nu anklagar flera anställda på Busslink i Norrtälje det egna företaget för att medvetet lura SL på pengar. I våras bjöd Busslinks områdeschef i Roslagen Kenneth Hamberg in ett antal anställda till sitt födelsedagskalas. Gästerna bussades från garaget i Norrtälje till Hambergs bostad i Hägersten i södra Stockholm. Senare på kvällen hämtades de upp och fick skjuts tillbaka hem.

Det räcker inte bara med falska fakturor, man har satt in falska extrabussar samt haft bonusssystem som syftat till att det ska bli fler extrabussar. Allt i syfte att öka den kortsiktiga vinsten.

Det handlar om bedrägerier som inte skulle vara möjligt om hela kollektivtrafiken bedrevs i gemensam ägo. På detta sätt blir dessutom trafiken inte så billig som Busslinks anbud angett. Busslink kan alltså dumpa priserna i anbuden för att vinna dem och sen ta igen pengarna på falska fakturor och ekonomiskt fiffel på skattebetalarnas bekostnad.

Vad som också är märkligt i hela affären är att anställda på Busslink redan tidigare informerat SL om falska fakturor och falska extrabussar. Detta utan att tjänstemännen vidtagit ordentliga åtgärder för att kontrollera det hela.

Busslink är uppenbarligen ett oseriöst företag med diverse skumraskaffärer. Sådana bolag borde inte få delta i upphandlingar och för att undvika den här typen av problem helt så borde hela upphandlingssystemet för kollektivtrafiken skrotas. Istället ska kollektivtrafiken bedrivas i gemensam och kollektiv regi med gemensamt ägande och demokratisk kontroll.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements