Att kontaktledningar faller ner beror på bristande underhåll. Bristande underhåll beror på vinstmaximering. Vinstmaximering beror på marknadsutsättning, privatisering, upphandlingssystem och styckning av järnvägen i många olika bolag och enheter. Följaktligen är den yttersta orsaken till tågproblemen den borgerliga regeringens nuvarande privatiseringspolitik och flera tidigare regeringars nyliberala marknadifieringspolitik.
Att folk blir sittande på tåget i många timmar beror på att ingen har kunskap nog för att förstå när spänningen är borta från ledningar eller hur man stänger av den. På att ingen vet vem som ska göra vad. Detta beror i sin tur på personalbrist, oklar ansvarsfördelning och bristande kommunikation. Något som i sin tur beror nedskärningar, privatiseringar, uppdelning av järnvägen på fler olika bolag och upphandlingssystem i flera led. Något som i sin tur som är ett resultat av decenniers felaktiga nyliberala politik. Den politiken kan inte ge oss fungerande järnvägar och järnvägstrafik.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Underhåll, Järnväg, Marknad, Upphandling, Styckning, Uppdelning, Nyliberal, Nyliberalism, Privatisering, Kollektivtrafik, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
För att inte glömma att det inte blir bättre när man dessutom minskar anslagen med 700 miljoner i tron på att folk bara kommer att jobba lite snabbare.