Kinesiskt köp av Saab ger nedläggning

De kinesiska företagen Pang Da och Youngman har bestämt sig för att köpa Saab Automobil i Trollhättan. Med all sannolikhet innebär detta köp, om det nu verkligen slutförs, nedläggning av produktionen i Trollhättan. Det finns ingen anledning för två kinesiska företag att producera bilar med enorma förluster.

Därför innebär detta inte någon lösning för arbetarna och folket i Trollhättan, utan bara en lösning för Viktor Muller som lyckats tillskansa sig stora pengar genom att inte producera några bilar och genom att blåsa underleverantörer och långivare. Hans kompanjon Vladimir Antonov har sannolikt använt alla turerna kring Saab och olika lån till att på olika sätt tvätta pengar från verksamhet som kanske inte alltid är så rumsren.

Framtiden för arbetarna i Trollhättan är inte något sätt säkrad. Snarare tvärtom. Det som säkrats är en nedläggning av Saab fast med Viktor Muller i en säkrare sits än om det blivit konkurs.

Intressant?
Bloggat: Kildén & Åsman, Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Daniel Bergqvist

    Det finns visst anledning till produktion på kort sikt. Vill kinesbolagen etablera varumärket i Kina krävs produktion som endast kan komma igång i Trollhättan. Vad som sker därefter är nedläggning här och flytt till Kina (där teknikkompetens tas till och/eller produktion av hela bilar för i första hand kinesisk marknad). 

    Muller kanske har varit slug som låtit lågan brinna, men underleverantörerna (och facket) har haft all möjlighet att begära bolaget i konkurs. Han har trots allt jobbat intensivt för en lösning, som nu är på plats. Att ”saabandan” är blåögd, hos alla arbetstagare, är inte Mullers fel. Han har nyttjat situationen…det är ok! 

    Spännande fortsättning! Kanske kan viss utveckling finnas kvar på medelfristig sikt/lång sikt, om nu kineserna verkligen vill starta långsiktig produktion. 

    • De kommer att lägga ner. Allting annat är dagdrömmar utan förankring i verkligheten.

      Jag har från början hävdat att Muller/Antonov skulle äga Saab i tre år. Att syftet var att tjäna pengar tills äga själva, inte att tillverka bilar. Dessutom så kan ett annat syfte vara att tvätta pengar. Lån och räntor är ett sätt man kan göra det på.

      Av allt att döma verkar det som om jag haft rätt hela vägen.

      Att det är ok att utnyttja situationen tycker jag verkar vara ett korkat resonemang. Man har ingen som helst rätt att utnyttja någon. Det är förresten ett av grundproblemen med kapitalismen. Att de rika utnyttjar de fattiga.

      • Daniel Bergqvist

        Som jag skrev gäller blåögdheten samtliga arbetstagare, så väl de som opererar på ”golvet” och i produktutveckling/ekonomi (ingenjörer). Svårt att se att kollektivet är ”fattiga”? Dessutom verkar ingen facklig representant utstråla någon som helst besvikelse över att de ”utnyttjats”. 

        Muller är att betrakta som ”ekonomisk konsult”, helt inriktad på att skapa en vinst. Det är väl inget märkvärdigt. Men det verkar ju vara planekonomins dilemma, att tillverka vad som efterfrågas utan att någon får göra vinst. 
        Att skapa vinst trots att en industri står stilla är inte det enklaste. Nu har en avsiktsförklaring tecknats som ger honom/ägarna avkastning. Att göra detta för att tvätta pengar är naturligtvis inte försvarbart.

        Snart ligger bollen hos Kinesbolagen…samtidigt som hoppet stärks hos de anställda.  

        • Vem har pratat om planekonomi? jag är mot kapitalism men inte mot marknadsekonomi på de områden där det är lämpligt (marknadsmekanismer är inte alltid bra och planering är inte alltid bra, men det är en diskussion lite utanför ämnet, jag jar skrivit att natal inlägg om socials och marknad som du kan läsa). Men jag är också mot skattesmiteri, utnyttjande och lurendrejeri. Som det handlar om i detta fall.

          Allt som hänt med Saab har hänt en gång förut. Med Rover i England. Du kan nästan ta ett karbonpapper. Det är inte heller första gången som Viktor Muller lurar till sig bidrag och lån samt smiter från notan.

          Om att de anställda på Saab är blåögda är vi överens.

          Jag har arbetat på Saab i många år. På 1980-talet när företaget gick med vinst. I princip den enda gången i företagets historia som det gick med vinst. Det har alltså gått med förlust under större delen av sin existens. Även när det bedrivit produktion.

          • Daniel Bergqvist

            Japp, men även om de inte har gjort vinst sedan -80, finns skäl till produktion. Dels är det lönt att fortsätta så länge försäljningspriset per bil är högre än den rörliga kostnaden för att tillverka densamma, dels har GM utnyttjat företaget som idéinkubator. Men oavsett har ju de anställda, i god tro, knutit an till företagskulturen. 
            Tror du GM säger jag till försäljning? 

          • Ja det tror jag. Men för min bedömning spelar det ingen roll. Tillverkningen i Trollhättan kommer att läggas ner.

        • Du förväxlar planekonomi med prissättning. Sydkorea skapade hela sitt välstånd under planekonomi och femårsplaner.

          http://en.wikipedia.org/wiki/Five-Year_Plans_of_South_Korea

          • Daniel Bergqvist

            Va? gör jag 🙂 Jag nämnde bara planekonomi som parantes till rätten att ta ut vinst. Prissättningen är ju ett faktum: att producera så länge priset överstiger den rörliga genomsnittskostnaden. Mellanskillnaden bidrar till att täcka de fasta kostnaderna. 

  • johan nilsson

    Kineserna är smarta och drivna affärsmän, det blir kortsiktigt (på några års sikt) ingen nedläggning i Trollhättan. SAAB är trots allt ett aktat och etablerat varumärke på den internationella marknaden. Att börja tillverka kinesiska SAAB:ar skull på kort sikt sänka varumärkets värde enormt. Nu kan man givetvis tänka sig att köparna i första hand är sugna på att komma över verktyg och kunskap för att tillverka bilar mot den enorma Kinamarknaden.  Men är det någon som kan göra SAAB Trollhättan lönsamt så är det kineser!
    Volvo är också Kinaägt men ännu talas inget om att flytta från Göteborg, Volvo är ett ännu starkare varumärke som är starkt förknippat med Sverige.

    • Skojar du med mig? Saab Automobil har inte gått med vinst sen 1980-talet och har inga förutsättningar att göra det. Det går inte att driva fabriken på ett ekonomiskt hållbart sätt. Saabs växellådsfarbik i Göteborg har precis flyttat till Kina osv.

      Volvo Personvagnar är en lönsam biltillverkare som beräknas fortsätta ge vinst. På sikt kommer den troligen ändå att flytta från Sverige.

      Men företagen är inte jämförbara. Saab kommer att läggas ner. Allt annat är önskedrömmar utan förankring i verkligheten.

      Jag har från början hävdat att Muller/Antonov skulle äga Saab i tre år. Att syftet var att tjäna pengar tills äga själva, inte att tillverka bilar. Dessutom så kan ett annat syfte vara att tvätta pengar. Lån och räntor är ett sätt man kan göra det på.

      Av allt att döma verkar det som om jag haft rätt hela vägen.

      Din övertro på kineser verkar för övrigt något osannolik och på nåt sätt rasistisk.

      • johan nilsson

        På sikt kommer förmodligen all biltillverkning försvinna från Sverige precis som många industrijobb redan gjort, det är helt riktigt och inte något som egentligen behöver sörja det kommer andra jobb istället så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
        Att SAAB varit kraftigt misskött under decennier innebär knappast att företaget är omöjligt att driva med vinst. Att inte GM eller skojaren Muller fixat SAAB är egentligen inget vidare facit att gå på ingen av dem har nåt vidare track record. SAAB:s stora miss var ju att man under hela 80-talet och stora delar av 90-talet inte hade nån kombimodell i programmet.

        Givetvis är det inte helt enkelt att få SAAB på fötter eftersom det är så gravt misskött.
        Med rätt modellprogram, rätt image/målgrupp och rätt prisnivå går det givetvis att ordning på SAAB om nu kinerserna tänkt sig att tillverka ett Premiummärke i Europa och /eller spruta ut billiga bilar under kanske annat namn i Kina eller både och återstår att se. Samtidigt har ju kinsererna redan tidigare köpt alla verktyg och linor för tillverkning av de gamla 9-5:orna. Hade man bara vart intresserad av inkråmet kunde man lika gärna väntat ut konkursen och köpt det för en spottstyver i jämförelse.

        Nån direkt nedläggning i Trollhättan tror jag ändå inte att det blir och nej jag är varken SAAB-anställd eller SAAB-älskare. Den som lever får se.

        På vilket sätt är det rasistiskt att tycka att kinserna är det för närvarande duktigaste affärsamännen på klotet? 

        • Det är omöjligt att driva företaget med vinst då produktionen är för liten. Det går helt enkelt inte.

          DIn generaliserade åsikt om kineser som folkgrupp är bara dumheter. Det är en fördom. Fördomar om folk, raser, religioner etc är rasism. Det är samma sak som att säga att judarna är bäst på att sköta pengar. Rasism alltså.