CSG – trafikbolag ökar sina vinster genom vaktbolag som bryter mot lagen

Ett av de privata bolag som bedriver kollektivtrafik i Sverige på beställning från offentliga instanser är Keolis. Keolis driver också annan verksamhet i syfte att öka sina vinster inom kollektivtrafiken.  Nämligen ett vaktbolag som har kontrakt för att upprätthålla ordningen inom kollektivtrafiken och offentliga miljöer av allehanda slag. Ett helt vanligt vaktbolag alltså, förutom att man inte verkar ha någon verksamhet i krogbranschen.

Det vaktbolag Keolis äger heter Commuter Security Group (CSG) och har nyligen gjort sig kända för att deras vakter bryter mot de regler om uniformstvång som finns:

Av SvD:s granskning av polisrapporterna från gripandena framgår nu också att det finns flera uppgifter om att väktarbolaget CSG, som anlitas av Stockholms stad och SL, har ägnat sig åt förbjuden civil spaning. Väktare på bevakningsföretag måste enligt lag alltid bära godkänd uniform där det tydligt står att de är väktare.

”NN berättar att han jobbar som civil väktare som spanar mot klotterbrott”, står det i polisens förhör med en av CSG:s väktare som varit med vid ett av gripandena. I brottsanmälan slår polisen fast att ”civila väktare gripit 3 st killar som klottrat”.

I ett annat fall den aktuella helgen uppger en misstänkt gärningsman i polisförhör att det vara civila väktare från CSG som grep honom. I ett tredje säger en av de gripna enligt polisens förhörsprotokoll att väktarna bara hade ”ett pyttelitet märke” på skjortan.

De enda undantag som görs från uniformsregeln är för butikskontrollanter och för personskydd, då civila kläder får bäras. Rikspolisstyrelsen har inte beviljat något undantag för CSG.

–Det är allvarligt eftersom det innebär att väktarna agerar mer polisiärt än lagen tillåter. Det är olyckligt om det blir så här igen, det finns en historik här och jag hoppas att SL har den historiken i minne, säger Lars Sjöberg på Rikspolisstyrelsens rättsavdelning.

CSG förnekar helt att några väktare från dem agerat i civila kläder och då gripit någon. Men eftersom det står uppgivet att så är fallet i polisrapporterna så kan man nog anta att bolagetsväktare arbetat i civila kläder när man gripit klottrare. Men det troliga är ju CSG och Keolis tydligt bryter mot lagen i sin verksamhet och det brode vara nog för att alla kontrakt med såväl CSG som dess moderbolag ses över.

I detta sammanhang ska det dock också påpekas att polisen ljuger i sin rapportering om klotter och har överdrivit antalet gripna och antalet gripanden. Problemet överdrivs alltså. Något som har både demokratiska och ekonomiska konsekvenser förstås. Negativa sådana. Tror en politiker att problemet är stort så blir det viktigare att ge resurser till att bekämpa problemet. Vaktbolag och andra får då kontrakt de inte annars skulle haft. Ljuger polisen för att få mer resurser till arbetet mot klotter så innebär det också att privata vaktbolag som CSG kan tjäna mer pengar.

Keolis har totalt 6 500 anställda i Sverige (företaget hette tidigare Busslink, innan de var det landstingsägda SL Buss) och ägs av det statliga franska järnvägsföretaget SNCF. Företaget gjorde under namnet Busslink sig känt för att fiffla med fakturor. Nu verkar det som man tillsammans med polisen fifflar med rapporter och bryter mot lagen i sitt dotterbolag CSG.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “CSG – trafikbolag ökar sina vinster genom vaktbolag som bryter mot lagen”

Kommentarer är stängda.