Släng ut APM Terminals från Göteborgs hamn

Uppdrag Gransknings program om Göteborgs Hamn, Hamnarbetarna och APM Terminals visade med all tydlighet att problemet är jättebolaget Mærsk med sitt dotterbolag APM Terminals (APMT). Ett formellt danskt företag som kontrolleras av en av Sveriges rikaste personer som dessutom betalar förhållandevis liten skatt, Ane Mærsk McKinney Uggla.

Företaget APM Terminals vill att fackföreningar på arbetsplatsen ska vara arbetsgivarens förlängda arm istället för fackliga organisationer till försvar för arbetarna. Deras inställning gäller inte bara Hamnarbetarförbundet utan även Ledarna och Sveriges största fackförbund Unionen. Den fogligaste fackföreningen är den som företaget väljer att teckna kollektivavtal med, även om det är ett minoritetsförbund där bara en liten del av de som arbetar i hamnen är medlemmar

APMT:s vd Henrik Kristensen påstår sig värna den svenska modellen, samtidigt som han sparkar fast personal och tar tillbaka dem dagen efter via bemanningsföretag.

Rätten att företräda och försvara sina medlemmar på en arbetsplats där det förekommer trakasserier, straffomplaceringar, uppmaningar att säga upp sig, olagliga uppsägningar, brott mot LAS och företrädesrätten är vad som står på spel i utredningen om strejkrätten som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) beställt. Risken är det skapas otrygghet och sämre arbetsvillkor, både lagstadgade och överenskomna. Företaget vll ha all makt. och vill utan tvekan försämra det mesta för arbetarna i hamnen. Det handlar helt enkelt om mycket mer än bara en konflikt i Göteborgs Hamn:

Mest bisarr blir Blomqvist när hon liknar hamnarbetarna vid kvinnomisshandlare med landets hamnbolag i rollen som slagen hustru. Med grovt klassförakt spelar hon på bilden av den råe hamnbusen som våldför sig på det späda företaget. I den verkliga världen är rollerna omvända; det mycket lilla Hamnarbetarförbundet för en förtvivlad kamp mot den antifackliga jätten Maersk med Svenskt Näringslivs miljarder i ryggen. Värt att påpekas i sammanhanget är att det var ett år sedan det var strejk i hamnen.

Striden i Göteborgs hamn används av arbetsgivarna som murbräcka mot konflikträtten och Blomqvists belåtenhet är stor över att de fått arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) att utreda inskränkningar i strejkrätten. Att arbetsgivare skulle utnyttja detta för att sluta låga avtal med svaga och lydiga fack avfärdar Blomqvist som ”dimridåer”. Problemet är att det redan pågår och har bara kunnat stoppas med hot om stridsåtgärder, senast i fjol av Elektrikerförbundet.

Under konflikten har Svenskt Näringsliv spridit omfattande lögner om Hamnarbetarförbundet och ledningen för Göteborgs Hamn AB har ljugit för politikerna i Göteborg:

I samband med publiceringen av reportaget skriver Daniel Bernmar (V) – kommunalråd och vice ordföranden i Göteborgs Stadshus AB, det bolag som äger Göteborgs Hamn AB – att hamnbolaget ska ha försäkrat både honom och styrelsen att de inte tar ställning i konflikten.

“De har uppenbart fört mig och styrelsen bakom ljuset”, skriver Bernmar.

Uppgifterna som framkommer i reportaget, menar Bernmar, sätter nytt ljus på det faktum att Kårestedt och Göteborgs Hamn AB:s styrelse i början av 2017 omförhandlade avtalet med APM Terminals – ett avtal Kårestedt tidigare ska ha sagt inte gick att omförhandla, enligt Bernmar.

“Plötsligt gick det att förhandla om och i början av 2017 sänktes kraven på APMT som operatör i hamnen. Detta följdes av den största lockouten i modern tid från APMT. Att Kårestedt då sitter på dubbla stolar och både företräder Sveriges hamnar och Göteborgs hamn är inte bara olyckligt utan förtroendeskadande”, skriver Bernmar och fortsätter:

“Han har insyn i arbetsgivarpartens strategi i konflikten, han deltar aktivt på deras sida som representant för staden och han har underlättat för APMT att eskalera konflikten.”

Största kund i containerterminalen (Skandiahamnen) som drivs av APM Terminals är moderbolaget Mærsk. Som en del av konflikten beslutade därför företaget att dra bort trafik från hamnen. Samtidigt lockoutade de människor. Därefter använde de sin egen neddragning och sin egen lockout som skäl för att sparka anställda, i flera fall i strid med svensk lagstiftning. Nån strejk har det i princip inte varit i hamnen under 2017 utan allt som lett till minskad trafik i hamnen beror på beslut som APM Terminals och Mærsk själva tagit.

Att andra delar av hamnen där Hamnarbetarförbundet också organiserar de anställda men där Mærsk inte driver verksamheten ökat sin trafik och godsmängd visar tydligt att det inte är fackföreningen som är problemet utan APM Terminals och Mærsk.

Det är heller inte första gången som APMT agerar på ett liknande sätt. De äger containerterminaler och hamnar i hela världen och 2015 agerade de på ett liknande sätt mot hamnarbetare i Callao, Peru. I Callao ledde det hela till en 3-veckors strejk som slutade med seger för arbetarna.

Det finns egentligen bara två rimliga lösningar på APMT:s misskötsel av Skandiahamnens containerterminal. Att de slängs ut från hamnen eller att de tecknar avtal med Hamnarbetarförbundet. Att inskränka strejkrätten är däremot helt orimligt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Släng ut APM Terminals från Göteborgs hamn”

  1. Bra artikel. Det värsta med det här är ju dock att sosseregeringen och t.om. transportarbetarförbundet går dessa antifackliga och odemokratiska krafter tillmötes.

    Ylva Johansson visar här med all önskvärd tydlighet upp det socialdemokratiska partiets skamliga bedrägeri mot Sveriges arbetare. För vilken gång i ordningen går knappt att hålla räkningen på, men det här är en av dom värre varianterna.

    1. Ja, men hon tjänar också mycket. Procentuellt betalar hon mindre än de flesta. Följa länken. Det gör i stort sett alla rika som har stora kapitalinkomster. Det är ett av de strukturella problemen med det svenska skattesystemet.

Kommentarer är stängda.