Bibelkommunism i svenskbygderna

Boknytt/Debatt
Emigrationen till Amerika
Tomas Blom
Historiska Media

I dessa tider när vi alla rätteligen fördömer Ryssland kan det vara på sin plats att inleda denna kloka, välmatade, breda, kunniga, intresseväckande ”båda-sidor-seende” recensionsbok om den svenska migrationen till drömlandet USA, med ett faktakonstaterande om landets brutala skapelse bortom de fina högtravande orden om alla människors lika värde.

De vita ockupanterna stal ”indianernas” jordar och skogar, och fördrev dem till karga reservat. De vita erövrarna främjade krig i Afrika för att kunna frakta svarta slavar packade som sillar till grymt familjesplittrande tvångsarbete på miljöförstörande bomulls-plantager. De vita krigarna erövrade halva Mexico med dess hispanicbefolkning (mestiser och ”indianer”). De vita kapitalisterna diskriminerade asiater (mest kineser), samt katoliker, ortodoxa, judar och alla andra i den oftast etniskt splittrade arbetarklassen.

Men för (om detta ovetande) fattiga svenska bönder på magra jordar var förstås de feta fria jordbruksmarkerna i Minnesota och omgivande delstater rena paradiset – och över 1,2 miljoner tog sig ”over there”. Blev jordbrukare eller slumboende arbetare i Chicagos fabriker och slakterier. Fick rykte om att vara arbetsamma med lustig (Muppetshow)-dialekt.

Den svenska utvandringen

”De allra flesta vågade den långa resan för att förbättra sina ekonomiska villkor, men för många hägrade också ett liv i frihet från tvång och överhet”, sammanfattar skribenten Tomas Blom. Dels var det ”push”-faktorer som fattigdom och religionsförtryck som ”pressade” ut underklassen. Dels var det lockande ”pull”-faktorer som bördig jord, frihet och lika värde (nåja) som ”drog” vanligt folk till USA (som med våra invandrare idag var det nog mest ett bättre ekonomiskt liv som gjorde att man valde att emigrera, min kommentar).

De i Sverige förföljda frireligiösa grupperna av utblottade småbönder och lantarbetare representerade en kombination av såväl stark jordhunger, som hopp om trosfrihet. De ville få det bättre ekonomiskt och slippa förtryckande överhet och lutheranska statspräster. Bland andra grupper fanns här Bibel-inspirerade radikal-kristna jämlika kommunistiska bykollektiv (som inte överlevde i längden).

Radikalkristna – alla äger allt

Den svenska överklassen oroade sig för hjärnflykten av ”energiska intelligenta” unga arbetare till Amerika. Liksom många fattiga länder i Syd idag oroar sig för att de initiativrika försvinner med sina skattebetalda utbildningar till rika länder i Nord – liksom unga lämnar Norrlands inlandskommuner, så landsbygden förtvinar – mina jämförelser.

Å andra sidan återvände många svenskamerikaner (kanske en tredjedel) hem till Sverige med nya tankar, produkter, besparingar och investeringsvilja. De kom att skynda på Sveriges tekniska nyskapande, industrialisering och modernisering.

Banden Sverige-USA

Så många band som skapades över Atlanten mellan USA och Sverige – själv har jag haft släkt på fem håll i USA. Min farmor och farfar lämnade hemlandet på grund av den svenska fattigdomen. Min far föddes som amerikansk medborgare så jag har själv invandrar-bakgrund (teoretiskt sett)…

Farfar var målare i Newark (New Jersey), och med sin bror jagade han även pälsdjur i norra Manitoba i Kanada ­– på indiansk mark, men de hade ändå bra relationer med urbefolkningen. De undslapp med nöd och näppe att inkallas av Kanada som soldater i första världskriget.

Sådana här släkthistorier bär många svenskar med sig, men så är också Sverige det mest amerikaniserade landet i världen – med USA som god tvåa…Många med mig känner nog en slags ambivalent hatkärlek till USA, med sin kulturimperialism och sina supermaktskrig.

Så slutade då invandringen till USA tvärt med den stora trettitals-depressionen. Än en gång drevs mina farföräldrar bort på grund av arbetslöshet och fattigdom. De återvände hem till samma gamla armod de lämnat (farmor grät väl hemma) – innan industri och folkhem till slut gav dem ett värdigt liv på gamla dar.

Jag knackade långt långt senare på hos deras hus i Newark, men detta sökande efter mina amerikanska rötter slutade med att de ringde efter ett par mycket misstänksamma poliser…

”Etnier” blir nation – eller?

Frihetsgudinnan som hälsar världens fattiga välkomna hade nog förbundna ögon, tror jag. Man pratade i USA om ”smältdegeln” som skulle assimilera och amerikanisera de olika etniska grupperna (”etnier”) till en nation (E pluribus unum ­– av många en). Men varje ny invandrargrupp diskriminerades och slöt sig i försvar samman i kulturella ghetton.

Även så svenskarna i svenskbygderna. För att inte tala om rasismen mot de frigivna svarta (som boken tar upp), som tvingades in i egna slumkvarter. Och idag växer rasismen i USA. Liksom den fanatiska åsikts-klass-polariseringen mellan ofta ”arbetarkonservativa” inlands-trumpister och kustboende ”medelklassliberala” ”obama-clintonister”.

Svenskamerikaner

Lite nationell stolthet kan man unna sig att känna för alla de svenskar (boken räknar upp) som gjorde stora insatser för sitt nya amerikanska hemland, där de blev arbetsamma och nyttiga medborgare. Dessa har i sin tur långlivad stolthet över sina svenska rötter (som journalist i Småland såg jag amerikaner gråta vid ruinerna av deras förfäders lämnade hus).

Jag bodde som gymnasiestipendiat i en amerikansk medelklassfamilj i Iowa (sydöstra delen av svenskbygderna) under ett år – och jag fann amerikanarna öppna och hjälpsamma ­– trots deras Vietnamkrig, som kom att svärta den gamla positiva bilden av fria världens ledare USA (som boken skildrar – den är verkligen imponerande bred i hela ämnet USA-Sverige).

Jag liftade som ung man runt hela den nordamerikanska kontinenten, alla 50 delstater. Jobbade mig fram, vilket gick bra. Vi svenskar hade ett gott rykte; ”arbetsamma, ärliga och lite dumma”, och den gamla Sverigebilden var på upphällning; ”sex, socialism och självmord”. USA är ett varierande, vackert och spännande land. Fast superkapitalistisk – ständigt denna trängtan efter rikedom; ”The American Dream”.

Brände Luthers katekes!

Men nu lämnar jag boken. Den berättar om frireligiös bränning av Luthers katekes innan man flydde till den kollektiva samägda kolonin Bishop Hill i USA (verkligen ett aktuellt tema!). Många utopiska socialistiska samhällen startades, och föll samman i individ-USA.

Det fanns en tidigare än 1800-talet svensk kolonisering av Amerika, som vid Delaware, där Sverige också lurade av indianerna marken. Och förlorade den lilla kolonin till Nederländerna och Storbritannien.

Svenskarna i USA tog ställning mot slaveriet, och för unionen, nordstaterna och Abe Lincoln. Fler än tre tusen svenskar slogs för nordsidan och för slaveriets avskaffande.

Men samtidigt förtrycktes indianerna i Minnesota där urbefolkningen i vanlig ordning hade lurats att uppge sin mark, vilket ledde till ett uppror. 38 indianledare hängdes – den största massavrättningen i USAs historia.

Som vänstersympatisör finner jag förstås bokens berättelse om den berömda fackliga arbetarledaren, sångskrivaren och martyren Joe Hill intressant (född i Gävle som jag). Chicago var centrum för den hårdnande klasskampen, men svenskarna var enligt Blom ofta fackligt passiva. Och så småningom blev det så ”att medelklassens attityder och konsumtionsvanor med tiden kom att prägla allt större delar av arbetarklassen”. Som i Sverige, tyvärr.

Invandring

Fler ”nyttiga” jämförelser kan göras mellan USA och Sverige. Såväl svenska invandrare i USA, som utländska invandrare i Sverige ”grötar ihop sig med sina egna” (som man kan höra sägas) för ömsesidig hjälp och social gemenskap i det vanda. Och barnen lär sig förstås det nya språket först. Men snart i USA ”ökade också kraven på anpassning till det nya landets värderingar och livsstil”. Åter som i Sverige idag…

Nu lär väl svenskamerikanarna vara assimilerade, och andra nationella grupper är nykomlingar på samhällsbottnen. Återigen liknar det Sverige. Men en gång började svenskarna som nya i det nya landet längst ner med hårt arbete. Enligt boken lär en järnvägsentreprenör på den tiden ha sagt:

–Ge mig svenskar, brännvin och snus så ska jag bygga en järnväg ända in i helvetet.

Hans Norebrink, halvamerikan, åttondels norrman.

# En för mig okänd sak var att den depressions-bekämpande starka staten, med Roosevelts New Deal, delvis inspirerade den svenska socialdemokratins välfärdssamhälle (folkhemmet).

# Mestadels okänd är migrationen från norska inlandet via älvarna till de norrländska kustindustrierna. Min mormors släkt kom från norska Röros till svenska bruksorten Ljusne, min sommarort. Mormor bytte namn från norska Rugendahl till försvenskade Dahl, senare gift Söderlund.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Hans Norebrink on Patreon!
Become a patron at Patreon!