En skidort på en gammal pilgrimsled. Lofsdalen är ytterligare en gelbygdsort som räddats av en satsning på turism. Som alla skidorter som kunnat hindra avfolkning eller öka sin befolknning ligger den så att den går att nå från Stockholm med bil på en dag. Skidanläggningarna i Lofsdalen byggdes på 1960-talet och har sen byggt ut och moderniserats, senaste gången år 2013.

Lofsdalen. Bild: CC BY-SA 3.0
Licens:Skidanläggningarna som drivs av Lofsdalens Fjällanläggningar AB ligger i anknytning till samhället Lofsdalen som ligger på pilgrimsleden från Stockholm till Trondheim. Det var en av de första platserna i Häjrdelane som fick en bofast befolkning, kanske redan på 1300-talet då det är känt att personer bodde i Lofsdalen på 1400-talet. Lofsdalens Fjällanläggningar AB ägs av Jan-Ola Andersson som bor i Lofsdalen men verka vara från Stockholm.
I likhet med många andra skidorter i Härjedelan verkar det vara stockholmare som stod för kapitalet för satsningen på skidturism. Detta skiljer sig från Ider I Dalarna där det var lokalbefolkning och kommun såväl som från Åre-området i Jämtland där det främst handlade om statliga pengar.
Det finns idag cirka 150 ivånare i Lofsdalen. Den siffran har ökat från drygt 100 år 1990 och ökade även innan dess.
Läs mer:
- En rad skidorter längs en väg – Funäsdalen och Tännäs
- Om en skidort ute i ingenstans – Vemdalen
- Gruvorten som blev en skidort – Idre
- Åre är en glesbygdsort utan avfolkning
- Fengersfors – en papegoja i granskogen
- Glesbygdsort som vänt utvecklingen – Uddebo
- Glesbygdsorter som vänt utvecklingen – Kaxås
- Om en glesbygdsort som kämpar för att överleva – Rörö
- Glesbygdsorter som vänt utvecklingen – Furudal
- Om en glesbygdsort med kraftig tillväxt – Brännö
- Glesbygdsorter som vänt utvecklingen – Skattungbyn
- Vindbyarna i Malå – Lainejaur, Springliden och Mörttjärn
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.