Sänk bensinskatten och ta bort reseavdraget

Det är bättre att ta bort reseavdraget än att höja bensinskatten. Borttagna reseavdrag innebär att resande i storstädernas villaförorter får betala. Det innebär också att en källa till omfattande avdragsfusk (1-2 miljarder per år) och fiffel tas bort samt gynnar kollektivtrafikåkande. En del av de cirka 13 miljarder man får in på detta skulle istället kunna användas för att sänka bensinskatten något för att i viss mån kompensera de som bor på landet och behöver bil. Men sänkningen får inte innebära att man omintetgör de vinster man får genom att ta bort reseavdraget.

Oppositionen går helt fel väg när man först vill höja bensinskatten och sedan öka avdragsmöjligheterna. Det ökar krånglet, byråkratin och fusket. Samt gynnar de relativt välbeställda i storstädernas villaförorter. För det är dess bilburna medborgare som har nytta av reseavdraget, inga andra.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Niclas

    ”Oppositionen går helt fel väg när man först vill höja bensinskatten och sedan öka avdragsmöjligheterna. Det ökar krånglet, byråkratin och fusket. Samt gynnar de relativt välbeställda i storstädernas villaförorter. För det är dess bilburna medborgare som har nytta av reseavdraget, inga andra”

    Du menar att avdragsmojligheter inte gynnar de som bor pa landsorten och har langa avstand till sina arbetsplatser? Jag skulle nog tippa pa att dessa ar betydligt mer valrepresenterade an de ”valbestallda i storstadernas vallafororter”.

    Ratt vag vore att inte rora, alternativt sanka, bensinskatten och behalla reseavdraget.

    • Anders_S

      Niklas. Avdragen gör till huvuddelen av folk i storstäderna och bara till liten del av de på landet. Därför så gynnar avdragen de välbeställda förortsinvånarna i storstäderna. Vilket du hade sett om du följt länken istället för att skriva en onödig fråga. Citat från den länkade artikeln:

      ”Hälften av den sammanlagda summan som drogs av 2003 (5,9 miljarder av totalt 12,3 miljarder kr) hamnade i de tre storstadslänen Stockholm, Skåne och Västra Götaland. Bara en tiondel av de totala avdragen gjordes i Norrlandslänen.”

  • johannes x

    Jag tycker också att resaavdraget skall bort. Jag tror dock inte ”välbeställda” förortsborna blir drabbade utan de lite längre bort. det står storstadslän om man är noggrann.

    • Anders_S

      Johannes X: Om man går in påd et noga så handlar det om kommuner som Ale, Lerum, Härryda, Kungsbacka och Kungälv kring Göteborg, Vellinge, Staffanstorp, Bara emd fler i Skåne, Djursholm, Lidingö, Täby, Sollentuna med flera i Stockhom. Mest pengar i förhållande till befolkning dras av i Göteborg. Föj länakrna så får du se.

      Johan: Det blir en snedvridning där mer pengar per capita dras av i storstadslänens villaförorter om man tittar noga på det om jag nu inte missminner mig helt. Följ länkarna får du se.

      Jag länkar av en anledning, så att jag inte ska behöva skriva allt varje gång.

      Sen är ju detta bara en del av mitt resonemang som i övrigt går ut på att förenkla skattesystemet genom att sänka skatter och ta bort avdrag. Då vinner man på minskad byråkrati och minskat fusk vilket sparar pengar åt samhället vilket i sin tur kan innebära ytterligare sänkta skatter.

  • Johan

    Fast nu bor ju hälften av landets befolkning i något av storstadslänen, och ungefär en tiondel i Norrland, så reseavdragen verkar inte helt snedfördelade.

  • Johan

    Ok, kollar man på statistiken är det uppenbart att storstädernas kranskommuner i allmänhet och Göteborgs kranskommuner i synnerhet, tar åt sig en oproportionellt stor del av avdragen.

    Med den informationen är jag helt med på vad du säger.

  • Anders! Men visst, reseavdraget är värdelöst. Bör ersättas med höjt jobbskatteavdrag – minst krångel, minskar fusket och premierar arbete och inte deklarationsfusk… Men visst, i vår familj skulle vi gå back rejält. Men det kan det vara värt.
    /Jx

  • Liberal

    Tänka sig.. vi tycker likadant för en gångs skull.. (men av olika anledningar)

    Ja, man borde sänka bensinskatten (iaf ta bort den borgerliga höjningen och inför inte den rödgröna) så att det blir billigare att åka än det är om man åker med avdraget och ta bort avdraget: Det är bara byråkratiskt tjafs med ett sådant avdrag och staten skall dessutom skita i om folk åker bil på fritiden eller i jobbet!

  • Strutsman

    Med marknadpriser på bostäder så sjunker bostadpriserna i orter där pendlingavståndet till större orter är långt. Detta kompenserar för höjda bensinskatter. Blir det dyrare att köra, så blir det billigare att bo. På sikt leder naturligtvis detta till att folk bosätter sig närmare sin arbetsplats, vilket är precis vad vi vill uppnå. Gott så.

    Verkligheten är såklart lite mer komplicerad, och visst är det en fördel om folk har råd att hålla en viss pendlingsradie för att inte behöva flytta varje gång de byter jobb. Men varför stödja just bilen som trafikslag? Sätt kilometerbeloppet för avdraget betydligt lägre och ge det till alla, oavsett hur långt man har till jobbet. Sänkt avdrag uppmuntrar till samåkning, kollektivtrafik, samt andra lösningar som man sällan talar om, som t.ex. övernattningslägenheter på annan ort, fyra dagars arbetsvecka istf 5, eller distansarbete. Om man dessutom får avdraget om man bor nära jobbet så kommer såklart användningen av bil för korta sträckor att minska. Detta har en mindre miljöpåverkan, men leder till dramatiskt minskad trafikmängd, vilket minskar behovet av investeringar i vägnätet, samt sparar en massa tid för alla som fortfarande använder bil, trots att det blivit dyrare.

    • Anders_S

      Strutsman: Redan idag så gäller marknadspriser för bostäder i de områden vi pratar om i detta fall. Villor och radhus. Det blir på grund av reseavdraget inte så mycket dyrare att köra. Man gör nämligen så här: Man samåker i en bil, men alla i bilen drar av som om de åkt i egen bil. Reseavdraget blir alltså en ren vinst för samtliga inblandade. Ett höjt bensinpris har i det läget en marginell effekt.

  • Pingback: Miljön ingen hjärtefråga för alliansen. | annarkia()

  • Jag skulle vilja hävda att det inte råder marknadspriser för bostäder eftersom periferierna gynnas genom skattebetald infrastruktur. Redan 1978 konstaterade Göteborgs kommun att en lägenhet var dubbelt så dyr att bygga i periferin som i centrum, beroende på de mycket höga kostnaderna för infrastruktur i periferin. Men det är inte vad köparen betalar. Så faktum är att vi alla är med och betalar de perifera villorna, via skatten.

    Jag har inga färska siffror, men förr fanns statistik över pendling i folk- och bostadsräkningarna. Traditionellt har storstadsbor haft längst pendlingsavstånd, längre än folk på småorter i Norrlands inland. Om någon har tid att titta vore jag glad.

    • Anders_S

      Jan: jag är överens om att marknadspriser på villor kan sättas ur spel av såna faktorer som du nämner, men oavsett vilket så förändrar det inte mitt resonemang. Jag håller också med dig om att vi alla subventionerar boende i villaförorter på olika sätt. Reseavdraget är ett sätt. Infrastrukturinvesteringar troligen ett annat.

  • Jag har en kommentar här till bensinskatten:
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/04/bensinskatten-en-klass-skatt.html

    Men ditt förslag är intressant, tål att tänka på.
    Ja, en rejäl skattesänkning på bensinen… och borttaget reseavdrag. Hm… kan vara ngt det. Måste tänka och räkna, men spontant kunde det vara bättre för folk med knappa inkomster, och minska skattefusket också. Och minska byråkratin!!!!!

    Jösses. Verkar för bra för att vara sant.
    Och för att komma från en röd bloggare ;))

  • En liten replik om samåkande och reseavdrag. Nej, om det du skriver om samåkande som alla drar av. Det håller inte, det kollar skattebyråkraterna. Dessutom, i glesbygden finns ingen att samåka med…. Det är glest…. ändå måste man in till en tätort då och då. Inte bara för jobb, om man har något. Och nöjen… näe…

    • Anders_S

      Lars-Erick: man kan int ekoll en sån sak. Enda sättet är att st bredvid vägen och skriva upp alla. Eller att läsa av allas kilometerräknare. Det är inte görligt. SOm jag skrivit beräknas fusket vara 1-2 miljarder. En del av det går till på det sätt som jag skrivit.

      Och som jag också skrivit: AVdragen görs inte i glesbygd utan i storstäderna.

  • Strutsman

    Anders_S:
    Du läser ju mitt inlägg som fan läser bibeln!

    Med ett lågt avdrag som man får oavsett hur man tar sig till jobbet så kommer man att gynna samåkning UTAN att detta blir någon form av fusk. De som samåker gör ju både miljö och trafik en tjänst, även om dom fuskar ekonomiskt/skattetekniskt. (Jag kan för övrigt också säga att jag faktiskt känner folk som fuskar med detta. Det gick alldeles utmärkt, iaf för några år sedan)

    Som Jan ovan mycket riktigt påpekar så är marknaden störd av reseavdraget. Om man rättar till detta genom att sänka avdragen så kommer såklart priserna att sjunka. Och folk blir naturligtvis väldigt arga över detta. Därför måste man göra justeringen stegvis så att smällen inte blir för hård mot enskilda.

    Och ett höjt bensinpris har själklart störst effekt på personer som pendlar långa sträckor ensamma. Självklart. Men det har givetvis en långsiktig effekt på oss alla och våra beteenden. Därför håller jag inte med dig om att vi ska sänka bensinskatten. Den kan gärna få vara kvar. Däremot håller jag helt med om att reseavdragen bör fasas ut, eller åtminstone trappas ner och hållas på en låg nivå.

  • Anders S. I princip är jag alltså tilltalad av ditt förslag. Om att växla avdrag till lägre skatt.
    Betr reseavdraget, jag tycker mig har förstått att skattebyråkraterna i vart fall försöker kolla det, inte genom att sitta vid vägkanten utan genom just att kolla hur långt man åkt. Men OK, det är ju en komplicerat sak att kolla, och det är ju en orsak att det vore bra om vi slapp en del byråkrati. Är det så att de flesta/största avdragen gör av storstadsbor så är det ju ett tecken det med på att något är fel.
    Samtidigt kan det göra ditt förslag svårgenomförbart, de flesta bor ju i storstäder, inte på landsbygden.

    Har f.ö. förutom en egen bloggpost om detta (där jag länkat till dig) också diskuterat detta på moderatbloggaren Marys blogg. Det är intressant att se hur en del (förmodligen rätt välbeställda storstadsbor) anser att låginkomsttagare i glesbygd har sig själva att skylla som inte flyttar till dyrt boende i storstad och fin kollektivtrafik för att slippa drabbas av höjd bensinskatt. Och för att bidra till mindre oljekonsumtion…
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/04/bensinskatten-en-klass-skatt.html

    Marys blogg:
    http://minamoderatakarameller.blogspot.com/2010/04/jag-utgar-ifran-att-maria-wetterstrand.html

    Jag är varken moderat eller vänstepartist, utan jag diskuterar förslag utefter deras innehåll, inte bloggarens färg. Däremot är jag rätt less på folk som bara fungerar som partimegafoner.

  • Pingback: En alternativ färdriktning? | Internationalens ledarblogg()

  • Pingback: Debatt om de rödgrönas skuggbudget « VÄNSTERPARTIET I GISLAVED OCH GNOSJÖ()

  • Pingback: Debatt om den rödgröna skuggbudgeten « VÄNSTERPARTIET I GISLAVED OCH GNOSJÖ()

  • Pingback: Knapp men stabil majoritetet mot trängselavgifter i Göteborg | Svensson()

  • Pingback: Rik? - då får du pengar till skänks av staten | Svensson()