Hur korrupt är egentligen Peab?

Familjen Paulssons byggbolag Peab förekommer i en stor del av de mut- och/eller svartjobbshärvor som just nu rullas upp i Sverige. Ledande företrädare för bolaget misstänkta för mutbrott i samband med bygget av en ny fotbollsarena i Solna, tjänstemän vid företaget inblandade i muthärvorna i Göteborg och vid rådhusrenoveringen i Stockholm har Peab anlitat ett bolag ägt av en medlem i Hells Angels som i sin tur använt svart arbetskraft.

Inte nog med det. Bolaget är även inblandat i underliga och tvivelaktiga affärer i familjen Paulssons hemkommun Ängelholm:

Själva affären är lite snårig. Men i korthet har tio nordvästskånska kommuner, däribland Ängelholm och Helsingborg, köpt flygplatsen Ängelholm–Helsingborg från statliga Swedavia för 40 miljoner kronor – bara för att kort därefter sälja den vidare till två Peab-bolag för 25 miljoner.

Även om kommunerna köpte allt i en klump för 40 miljoner så delas flygplatsen upp i två delar vid försäljningen till Peab. Marken säljs till Peab-bolaget Projektfastigheter i Götaland för 15 miljoner och själva verksamheten säljs till Peab-bolaget Ängelholms Flygplats AB för 25 miljoner. Men eftersom kommunerna har bestämt sig för att efterskänka ett lån från år 2000 på 15 miljoner kronor, så minskas köpeskillingen och Peabs pris blir de facto 25 miljoner.

Micha Velasco, jurist på stiftelsen Den nya välfärden, är kritisk till hela affären.

– Jag kan bara se en anledning till att kommunerna agerar mellanhand mellan Swedavia och Peab, och det är för att kunna ”ge kommunalt stöd till köparen” med 15 miljoner kronor. Jag kan inte se någon annan anledning. Kommunerna ska ju varken äga eller göra någonting med flygplatsen utan säljer vidare direkt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements