Att inte sälja biljetter minskar knappast förekomsten av hot

SJ menar att deras ombordpersonal ofta utsätts för hot när de påträffar personer utan biljetter. Jag kan inte förstå hur detta skulle kunna förbättras genom att SJ slutar med biljettförsäljning ombord. Folk utan biljetter förekommer ju och kommer att förekomma ändå. Detta så länge man inte inför biljettkontroller för att överhuvudtaget få komma ut på perrongen på det sätt som är vanligt i många andra länder. Så hoten som säkerligen förekommer ibland kommer ju att fortsätta ändå.

Kanske vore det istället vettigare att ta bort den hutlösa extraavgift som läggs på biljeten när man köper ombord. Den i sig kan ju vara en anledning till att folk blir förbannade. En annan anledning till att folk blir förbannade är att de kan ha köpte en biljett i en automat på stationen för att sen på tåget upptäcka att den inte är giltig utan bara gäller på ett annat bolags tåg. Privatisering och avreglering är den direkta orsaken till det missförhållandet. Det problemet kan man inte heller lösa genom att inte sälja biljetter.

Inte heller kommer brist på biljetter att köpa ombord att leda till att personer som är hotfulla på grund av att de är berusade, påtända eller psykiskt instabila blir mindre hotfulla. Frågan är vad SJ faktiskt skulle kunna lösa genom att inte sälja biljetter ombord. Det enda jag kan se är att man kan minska sina egna kostnader genom att ha mindre personal, dvs sämre service. Något som knappast kan ge färre upprörda passagerare utan snarare fler.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Håller med dig helt! Dessutom om biljetten ska betalas i efterhand, så måste ju personalen ändå hålla på och diskutera med eventuellt stökiga personer om personummer adresser etc…För att kunna skicka ”räkningen”. Nä, Sj är ute och cyklar här i denna fråga, istället för att sköta om sina tåg ordentligt…