Är det i konflikt att följa islam och samtidigt vara del av det svenska samhället?

Del 7 av 8 i serien Muslimer, det svenska samhället och interaktion

Den frågan som kommer från Amanj Aziz kandidatuppsats i Statsvetenskap som har titeln Korta byxor, slöjor och skägg – Muslimer, det svenska samhället och interaktion. Den är lätt att svara på men samtidigt lite komplicerad.

Utan tvekan kan vissa tolkningar av islam innebära att den som omfattar dem hamnar i konflikt med det svenska samhället och den svenska lagstiftningen. Det gäller tolkningar som innebär att mannen har rätt att slå sin fru, att mannen har rätt att bestämma över kvinnan och tala för kvinnan liksom förbud för kvinnor att hälsa på andra män på vedertagna sätt med mera. Att det finns muslimer i Sverige som omfattar sådana tolkningar av islam och har sådana uppfattningar kan visas med hjälp av den moderate riksdagsmannen Abdirisak Waberi. Vi kunde också se att den typen av tolkningar finns i flera svenska moskéer och hos deras familjerådgivare och nån enstaka imam.

Samtidigt är problemet ett mycket litet problem. De flesta muslimer har inga såna tolkningar av islam och de flesta muslimer har en tro som i likhet med de flesta kristnas tro och de flesta judars tro utan problem passar in i det svenska samhället.

För jämförelsens skull kan vi ju också nämna att det finns små kristna grupperingar vars tro utan tvekan hamnar i konflikt med det svenska samhället och dess lagar. Det mest extrema exemplet är de så kallade Plymouthbröderna.

Intressant?
I media: GP1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, SVD, Dagen,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Series Navigation<< På vilket sätt är islam en svensk religion, eller är den det?
About these ads

  • Naturligtvis är det så att det är en mikroskopisk del av muslimerna som anser att samhället ska anpassa sig efter deras tro, därför tycker jag att det är märkligt vilken makt de ges av samhället (politiker, media och sk ”politiskt korrekta”. Varför behandlas inte de som alla andra stollar inom andra religioner (eller ja, kristendomen om vi ska vara ärliga) ?
    Varför får inte de samma slags reaktioner som till exempel den där kroanbrännande pastorn? Eller God hates faqs-rörelsen, dessa är det ju ok att smäda och förlöjliga utan att det blir demonstrationer mot ”kristofobi”
     

    • Självklart ska de behandlas som alla andra religiösa stollar.

      •  Exakt. Mycket av motsättningarna inom invandringspolitiken och islam- ”problemet” bygger på denna särbehandling av just muslimska stollar.
        Om de som är tongivande i debatten skulle framhålla ”normala” muslimer som representanter för islam, skulle mycket av den sk ”islamofobin” försvinna, bara genom att definiera om vad en muslim är i ögonen hos de som skriker högst i debatten.

        Varför inte lyfta fram de som inte anser att deras religion berör någon annan än dem personligen? De som har tolkat om koranen så att det den lär ut inte ligger i konflikt med omgivningen. Jag finner det obegripligt att de flesta av dem som påstår sig vara emot ”islamofobi” är så inlåsta i sina egna fördomar att de inte kan använda pragmatiska verktyg i sin ”kamp”.

  • Pingback: Svensk rasism - diskriminering på arbetsmarknaden | Svensson()

  • Pingback: Vem är invandrare? | Svensson()