Volvo Aero – nästa Trollhätteföretag som läggs ner?

Volvo Aero har sålts till det brittiska verkstadsföretaget GKN. Det är inte första gången det företaget äger och bedriver verksamheter i Sverige. Tidigare var man ägare till låsföretaget Assa. Moderbolaget i assa hette då GKN-Stenman AB. Största ägare i GKN är idag ett antal försäkringsbolag.

Den gången var engagemanget från GKN ganska långvarigt. Det tror jag det inte blir denna gång. Verkstadsklubben på Volvo Aero är i det fallet mycket naiva måste jag säga. Precis lika naiva som andra fackliga organisationer i Trollhättan varit i samband med Saabs nedläggning.  Volvo Aero sysslar i stor utsträckning med underhåll av flygmotorer och flygplan. Flygmotorer och annan flygutrustning av brittisk och US-amerikanskt ursprung är vad det handlar om. Den som tror att den typen av arbetsuppgifter inte kan flyttas till annat land måste betraktas om oerhört naiv. Samma motorer och samma produkter underhålls redan nu på verkstäder i Storbritannien och sannolikt kommer verksamheten i Trollhättan att sakta men säkert att flyttas dit.

Därmed skulle Stallbacka industriområde, där Volvo Aero ligger granne med Saab Automobil, bli än mer öde. Det är inte heller de första fabriker på området som stängt. Bland annat har också AB Ferrolegeringars gamla ferrolegeringsverk och Union Carbides gamla läskiga grafitfabrik stängt och kvar av dem finns i stort sett inga spår efter att de rivits och områden håller väl antagligen ännu på och saneras. I närliggande Vargön har pappersbruket lagts ner, men ett ferrolegeringsverk finns ännu kvar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements