Marieholmstunneln – varken unik eller jättestor

I Göteborgs-Posten finns idag en artikel om det västsvenska paketets bildel, Marieholmstunneln. Rubriksättaren har dock fått fnatt för rubriken har varken med verkligheten eller artikeln att göra. För faktum är att Marieholmstunneln varken är en jättetunnel eller världsunik vilket rubriken i GP påstår.

Marieholmstunneln är en kort tunnel (cirka 500 meter) med ganska liten kapacitet, den har lika många körbanor i varje riktning som Tingstadstunneln men är beräknad för lite mindre trafik, cirka 50 000 fordon per dygn istället för Tingstadstunnelns ursprungligen beräknade 90 000 fordon. Trafiken genom Tingstadstunneln är idag cirka 120 000 fordon per dygn.

Tekniken (sänktunnel) som används för att bygga Marieholmstunneln är en vanlig teknik och redan Tingstadstunneln (byggd 1961) byggdes på samma sätt. Färdigbyggda sektioner som sänks ner i älvens botten. Det finns också mängder av andra tunnlar på jordklotet som är byggda med denna teknik, exempelvis Öresundsförbindelsens tunneldel och Söderströmstunneln i Stockholm.

Världens längsta sänktunnel finns för närvarande mellan Hong Kong och Macao där den är en del av Hong Kong-Zhuhai-Macao Broförbindelsen (HZMB). I Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland (Rødby-Puttgarden) byggs dock för närvarande en ännu längre sänktunnel, hela 17,6 km.

Advertisements