Backaplan kommer aldrig att bli en del av centrum

En stor flod eller annat vatten brukar gör att centrum förblir på den sida det är. Ingen del av centrum i London finns söder om Themsen, centrum i Paris ligger norr om Seine, Centrum i Stockholm ligger på Norrmalm osv. Det betyder inte att det är ointressant på den andra sidan eller att där inte finns en del av de funktioner som också finns i centrum. Att Backaplan skulle bli en del av Göteborgs centrum är bara fantasier. Det kommer inte att bli så.

Att Backaplan byggs om till stad istället för parkeringsyta med baracker och köplådor är dock i grunden mycket bra. Det knyter ihop Brunnsbo och därmed Backa med resten av staden på ett hyggligt sätt (en järnväg finns förstås emellan vilket fortfarande kommer att utgöra en barriär). För Frihamnens koppling till resten av Hisingen och Göteborg är det dock betydelselöst. Det finns ett par stora trafikleder och en järnväg emellan. Tyvärr inkluderar planerna i framtiden också en rivning av det småskaliga industriområdet kring Ångpannegatan (den s.k. Gazaremsan) och norr om det nybyggda Kvillebäcken. Det är helt onödigt. Där finns levande lokaler som kan ge utrymme till verksamheter som inte har så stor ekonomi men som skapar en levande stadsmiljö. Att fylla i är bättre än att riva helt och bygga nytt.

backagatan_fran-soder_white-arkitekter

Backagatan mot söder. Arkitektskiss av White Arkitekter AB

De skisser som finns på hur området kan komma att te sig har gjorts av White Arkitekter. De visar för breda gator (skapa blåst och otrivsamhet), fula hus och gatuplansutformning i husen som lämpar sig för större verksamheter men inte för små. En stor del är utformat på det vanliga sättet. Punkthus i park. Garanterad folklivsdödare precis som lamellhus på rad med gaveln mot gatan och kvarter som inte är slutna vilket också ingår i skisserna. Jämför skisserna med hur det ser ut i Vasastan. Det finns få likheter.

Förmodligen kommer en ombyggnad enligt de planer som nu finns leda till att Backaplan blir ett dödare område än idag. Det ska rivas och byggas nytt. Att bara riva en del, bevara en del och fylla i är mycket bättre. Det skapar en komplexitet och en blandning. En riktig blandstad. Totalrivning och sen nybyggen av bostadshus över hela Backaplan gör det inte. Och var har White gjort av bussterminalen vid Hjalmar Brantingsplatsen? Den ska ju finnas kvar.

Inget Alibaba kommer att bli kvar, inga sunkiga bilverkstäder och porrklubbar. Ingen supertrevlig restaurang som den i gamla mattfabriken. Inget utrymme för de som lever vid sidan av samhället vilket ju ger liv och rörelse till ett område. Så blir det nog även om det för en del ser ut som om vi ska få en riktigt stad med riktiga gator och kvarter. Att det verkligen blir så i slutändan tvivlar jag på. Skisserna tyder inte på det. Det kommer dessutom säkert att bli gator med bilförbud, förbud mot genomfartstrafik och återvändsgränder trots att det inte är nödvändigt. Så ser det ut i det helt misslyckade Kvillebäcken eller Eriksberg.

Backaplan kommer också att utvecklas från ett område för vanligt folk handlar till ett område där den välnärda, välmående och ängsliga medelklassen kommer att bo.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads