En del av köproblemen i Göteborg är ganska lätta att delvis lösa

Det finns omfattande köer på fler vägar och gator i Göteborgsområdet. En del av dem, kanske alla är rätt svåra att lösa såsom köerna kring Tingstadstunneln, Kongahällavägen, färjekörerna till öarna i norra skärgården (Öckerö kommun), Jordfallsbron etc. Men det finns åtgärder som kan vidtas som förbättrar läget.

Om vi tar Kalllebäcksbacken och förbindelsen över till E6 söderut och området däromkring så skulle det underlätta om trafik tilläts på vägen som går från Delsjömotet förbi Lackarbäcks vattenverk ner till Lackarebäcks industriområde. Endast personbilar kan komma under järnvägen på den vägen och det går inte fort. Vidare kunde trafik tillåtas längs med golfbanans driving range från Delsjömotet till Gamla Boråsvägen för ner till Kallebäck. En gata kan också enkelt byggas från industriområdet med Saab-Space ner till Kallebäck. En trafikförbindelse mellan Skår och Kallebäck kan skapas genom att bilar tillåts använda den tunnel som idag finns för cyklar och gångtrafikanter (På sikt får det byggas en bro eller tunnel för bilar också) och sedan görs det möjligt för dem att köra längs med motorvägen upp till Kallebäcks lider på Gamla Boråsvägen. En direktförbindelse från Kallebäck över till Mölndalsvägen som slutar ungefär där Hedin Bil ligger idag där Lackarebäcksbron ansluter till Mölndalsvägen vore också bra. Såna förbindelser behöver inte märkas ut med skyltar, men de borde finnas.

När det gäller Sisjön är det bara att inte tillåta fler butiker, att göra det möjligt att köra direkt mellan Sisjöns industriområde utan att använda Söderleden, öppna upp den gamla vägen förbi Eklanda by till Högsbo industriområde. Långsiktigt måste en spårväg byggas längs med Säröleden.

Läget i Tingstadstunneln och på E6 förbättras sannolikt när Marieholmstunneln blir färdig men skulle sannolikt också förbättras om Södra vägen öppnades upp för biltrafik. Det senare skulle sannolikt också förbättra situationen vid Korsvägen men där skulle det nog främst hjälpa om det blev möjligt att köra direkt från Gårda till Valhallavägen och Berzeeligatan samt omvänt utan att behöva runda Fokus. Vid Ullevi skulle 60-bussen istället för att köra ut på Ullevigatan köra förbi spårvägshallarna till Stampgatan och sen ut på Ullevigatan. Situationen vid Åkareplatsen skulle också kunna bli lite bättre genom att genomfartstrafik tilläts på Hamngatorna. Även Avenyn, Vasagatan och Storgatan borde få ha genomfartstrafik vilket sannolikt också skulle underlätta mycket på flera ställen i och runt innerstan. På sikt måste nog också bangårdsförbindelsen byggas.

Ute i Torslanda skulle en hel del underlättas om gamla vägar som är genomgående men avstängda för genomfartstrafik öppnades såsom Flygledarvägen och Rödgårdsvägen ner till Amhults byväg och över till Skyttepaviljongens gata som naturligtvis också öppnas upp ordentligt hela vägen för trafik. Vidare finns Gamla Hjuviksvägen som naturligtvis borde vara öppen för genomfartstrafik från Torslanda till Hästevik. Genom små åtgärder skulle också nya såna vägar skapas via< Karlholmsvägen till Andalen, från Andalen till Hällsvik, från Hällsvik till Batterivägen och därifrån till Hjuvik. På längre sikt bör det skapas pendeltågstrafik på järnvägen till Volvo Torslanda som sen också kan förlängas till Amhult.

Vid Järnvågen kan bussarna istället för Oscarsleden-Andreégatan köra lokalkörbanan förbi Stena (Emigrantsvägen) från Djurgårdsmotet till Järntorgsmotet (Järnvågen) så de inte hamnar i köerna där och dessutom orsakar värre köer. Karl Johansgatan bör naturligtvis öppnas upp för genomfartstrafik igen.

På Lindholmen och Lundbyvass bör det naturligtvis vara möjligt att köra från Inlandsgatan direkt över till Cronackersgatan och Polstjärnegatan. Det borde också bli möjligt att köra på av och på leden från alla håll. Vidare bör Ceresgatan självklart öppnas upp för genomgående biltrafik igen. Även Lundby Hamngata bör öppnas för genomfartstrafik hela vägen med möjlighet att också köra via Frihamnen som vissa busslinjer gör. En färja mellan Stenpiren och Pumpgatan I Lundbyvass som är på gång innebär väl också avlastning, men på sikt är spårväg en nödvändighet. Då också med en tunnel under älven till Stigberget.

Alla bussar och spårvagnar behöver heller inte gå till Brunnsparken och Drottningtorget. Att flytta tillbaks många linjer till Heden är en smart, enkel och bra lösning som skulle underlätta kring Åkareplatsen.

På kort sikt finns det små enkla lösningar som kan hjälpa upp läget. På lång sikt är bättre kollektivtrafik och bättre planering och styrning nödvändigt.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!