En socialistisk trafikpolitik

Grundförutsättningen för en socialistisk trafikpolitik är att alla ska lika möjligheter att transportera sig till och från arbetet. Dessutom måste transporterna vara klimatneutrala och miljövänliga. Det betyder att det ska vara möjligt att gå eller cykla till och från arbetet i så stor utsträckning som möjligt och där det inte går ska det finnas en fungerande och ändamålsenlig kollektivtrafik.

Det bästa sättet att få en stad där det är möjligt att gå eller cykla till arbetet är skapa en stad där bostäder, kontor, butiker, restauranger och småindustrier blandas i samma områden.  För att detta ska fungera krävs en tätbebyggd stad med små avstånd. Det sistnämnda är också en förutsättning för bra kollektivtrafik. Kollektivtrafik kräver många resenärer för att kunna gå tätt och överhuvudtaget utgöra ett alternativ. Så som Angered, västra Göteborg eller större delen av Hisingen är byggda idag är det mycket svårt att nå alla områden med en bra kollektivtrafik och många områden har för dåligt underlag för att det ska gå att skapa en bra kollektivtrafik. Förutsättningarna är betydligt bättre i mer centralt belägna stadsdelar med högre befolkningstäthet. En stadsförtätning är därför nödvändig för att på ett bra sätt kunna bygga ut kollektivtrafiken. De saker jag beskrivit är därför också nödvändiga ingredienser för en socialistisk stadsplanering.

En socialistisk trafikpolitik innebär att vi också måste arbeta för att komma bort från bilsamhället på alla tänkbara sätt. Subventioner till bilism som exempelvis reseavdraget måste avskaffas och omställningen till elbilar måste påskyndas. Detta kräver också en socialistisk energipolitik och en socialistisk klimatpolitik.

Jag menar också att den trafikplaneringen som finns i dagens Göteborg är helt befängd. Den utgår helt från modernismens idéer om funktionsseparation. Biltrafik för sig, gångtrafik för sig osv. Det har resulterat i sådant som zonindelning och stora biltrafikleder som går tvärsigenom stan och runt bostadsområden. Denna funktionsindelning måste tas bort.

Biltrafiklederna (exempel är E 6 genom Gårda, Oscarsleden och Dag Hammarsköldsleden) bör byggas om till boulevarder och i de modernistiska områdena till stadsgator med bostadsbebyggelse längs med gatorna. Återvändsgator bör byggas bort och miljonprogramsområden få ett mer sammanhängande gatunät med tätare bebyggelse och kvarter. Zonindelningen i centrala Göteborg bör avskaffas och all avstängd gator öppnas. Smalare gator bör dock vara enkelriktade. Fler gator ska prioritera gång och cykeltrafik (bra exempel på detta är Haga Nygata, Vallgatan och Magasinsgatan).

En sådan trafikplanering ihop med en socialistisk stadsplanering skapar en tryggare miljö med fler människor som går och cyklar liksom en långsammare biltrafik. Det är också en förutsättning för en bra socialistisk kriminalpolitik

Läs mer:

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!