Finns ingen anledning att låna till nya järnvägar

Vänsterpartisten Jens Holm försvarar höghastighetsjärnväg i en debattartikel i Flamman med samma grundläggande argument som jag förde fram i ett inlägg här på bloggen. Vi måste bygga nya järnvägar och då kan vi lika gärna bygga höghastighetsjärnväg:

Sundgren-Henriksson verkar inte vara motståndare till att bygga ny järnväg, men det får inte vara höghastighetståg. Men när vi bygger nytt ska vi förstås bygga med den senaste tekniken och för snabba tåg. Det är ingen större skillnad i pris att bygga för tåg som kan gå 320 km/h jämfört med 250 km/h. Så vad är egentligen problemet, undrar jag?

Sundgren-Henriksson menar att de nya banorna blir klara för sent och därför är det meningslöst att göra satsningen. Men det är också en missupp­fattning. Om vi lånefinansierar bygget så att hög­hastig­hets­banorna kan byggas som ett färdigfinansierat sammanhängande projekt kan de byggas på tio år eller mindre.

Men varför ska vi göda bankerna genom att låna pengar? Under covid-pandemin har vården betalats av att staten bara skapat nya pengar. De har pumpat in nya pengar till företag och sjukvård. Det är inga problem med att göra samma sak med en höghastighetsjärnväg.

Det finns alltså ingen som helst anledning att låna pengar på det sätt Jens Holm föreslår.

Förstatliga järnvägen

Naturligtvis ska vi samtidigt passa på att förstatliga hela järnvägssystemet igen. Något som innebär en bättre samordning och att det blir mer jämlikt över landet. Det ger dessutom bättre säkerhet och arbetsmiljö genom att underhållet inte måste vara kortsiktigt lönsamt utan kan fokuseras på att vara långsiktigt hållbart.

Utan ett förstatligande som motverkar kortsiktiga profiter (vinster) så riskerar vi att just få den effekt en del kritiker för fram. Höghastighetsjärnvägen blir för rika medan vanligt folk får åka på de gamla långsamma järnvägarna. Men en helt statlig och enhetlig järnväg så kan de problemen hur lätt som helst undvikas. Jens Holm avvisar den risken alldeles för lättvindigt och de lån han föreslår ökar risken för en sådan utveckling.

Läs mer: Begränsat, inskränkt och okunnigt om höghastighetsjärnväg

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!