Sveriges största medieföretag

Fem företag dominerar det svenska medielandskapet. Spotify, Telia, Tele2, Bonniers och Viaplay Group. Även de tre norska företagen Schibsted, Polaris Media och Amedia är stora ägare på den svenska mediemarknaden liksom Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR.

De största medieföretagen
Spotify

Det största svenskägda eller svenskkontrollerade bolaget på den svenska mediemarknaden är musik- och ljudtjänsten Spotify, vars ägarbolag finns i Luxemburg. Koncernens moderbolag Spotify Technology S.A. är noterat på börsen i New York, USA. Omräknat från euro till svenska kronor uppgick bolagets omsättning 2021 till 98,1 miljarder kronor.

Det var en tillväxt på ungefär 19 procent jämfört med föregående år. År 2021 blev första året som Spotify visade ett positivt resultat då rörelseresultatet landade på motsvarande 954 miljoner kronor, det vill säga nästan en miljard.

Omsättningen i det svenskregistrerade bolaget Spotify AB var i sin tur cirka 60 miljarder kronor. Enligt det sistnämnda bolagets årsredovisning härrör cirka 3,3 miljarder kronor av dess nettoomsättning från den svenska marknaden. 88 procent av Spotifys globala omsättning kopplas till premiumkunder, resterande intäkter kommer från den annonsfinansierade tjänsten.

Telia

Telekombolaget Telia Company var fram till och med 2020 Sveriges största medieföretag, men är nu det näst största efter Spotify. Telia Company – med svenska staten som största ägare – omsatte 2021 totalt 88,3 miljarder kronor (89,2 miljarder 2020) och gjorde ett positivt rörelseresultat på 15,2 miljarder.

Nettoomsättningen minskade med cirka 1 procent, jämfört med 2020. Enligt Telia beror det i första hand på avyttringen av telekomtjänsteföretaget Telia Carrier under sommaren 2021, men också på en minskad omsättning i Finland.

Affärsområdet ”tv och media” – som huvudsakligen består av TV4 och C More i Sverige och MTV i Finland – gick åt motsatt håll och ökade sin nettoomsättning med 16 procent till 8,6 miljarder kronor (7,4 miljarder 2020). TV och media nådde ett rörelseresultat på 13 miljoner kronor. De svarade således för cirka 10 procent av Telia Companys nettoomsättning.

Tele2

Vid sidan om Telia finns ett annat telekombolag, Tele2, bland de fem stora svenska medieföretagen. Tele2 är ett börsnoterat bolag i Stockholm med Kinnevik AB som störste ägare. Tele2 ökade sin omsättning något under 2021 till 26,8 miljarder – från 26,6 miljarder under 2020.

Bolaget visade ett svagare rörelseresultat än föregående år och det landade på 4,8 miljarder kronor (7,3 miljarder 2020). Huvuddelen av omsättningen, 21,5 miljarder, var i Sverige. Det var också här omsättningen fortsatte att vika nedåt, medan den tilltog något på företagets utländska marknader.

Bonniers

Familjen Bonniers mediekoncern, verksam i tolv länder inom både dagspress, film och tidskrifter, var under en lång följd av år landets största mediebolag. År 2021 var Bonnier Group det fjärde största bolaget med en omsättning på 21,3 miljarder kronor. Det var en ökning med 2 procent jämfört med föregående år (20,8 miljarder 2020). Bolaget sänkte under 2021 sina kostnader, vilket resulterade i ett stärkt rörelseresultat på cirka 2,2 miljarder (1 miljard kronor 2020).

Av omsättningen kom 6,9 miljarder från svenska Bonnier News och 8,2 miljarder från hela Bonnier News verksamhet. Hela verksamheten inkluderar intäkter från övriga Norden, Europa och resten av världen. Den enskilt viktigaste intäktskällan för nyhetsgrenen var de svenska prenumerationsintäkterna på 3,5 miljarder kronor (3,3 miljarder 2020). Värt att notera är att koncernen under året sålde adress- och tjänsteföretaget Bisnode, köpte aktiemajoriteten i Bonnier Norsk Forlag (tidigare Strawberry Publishing) och avyttrade sitt hälftenägande i förlaget Cappelen Damm.

Viaplay Group

Minst av de fem stora aktörerna var radio- och tv-koncernen Nordic Entertainment Group (från årsskiftet 2021/22 Viaplay Group). Hela koncernen hade en samlad omsättning på knappt 12,7 miljarder kronor 2021 (12,0 miljarder 2020). Drygt en tredjedel, 36 procent, av nettoomsättningen – knappt 4,6 miljarder – skedde i Sverige. Det var en försämring jämfört med 2020 då motsvarande andel var 39 procent.

Störst omsättning hade koncernen på den danska marknaden (drygt 4,6 miljarder). Koncernens samlade rörelseresultat försämrades trots en intäktsökning om 5 procent jämfört med 2020 och landade på 573 miljoner kronor. Året innan, 2020, var motsvarande rörelseresultat 3,2 miljarder miljoner kronor. Nent/Viaplay Group är ett publikt aktiebolag med flera stora institutionella investerare som ägare.

Omsättning största medieföretag 2021, MSEK
  1. Spotify Technology SA, 98 081, Daniel Ek 16,7%, Martin Lorentzon 10,9%, Baillie Gifford & Co 11,5%, Tencent 8,7%, Morgan Stanley 9,0% och T. Rowe Price Associates 7,4%
  2. Telia Company AB, 80 343, Svenska staten, 39,5%
  3. Spotify AB, 61 117, Spotify Technology SA
  4. Tele2 AB, 26 789, Investment AB Kinnevik 36,1%
  5. Albert Bonnier AB, 23 360, familjen Bonnier
  6. Bonnier Group AB, 21 328, Albert Bonnier AB
  7. Schibsted ASA, 15 824, Stiftelsen Tinius 25,0%
  8. Viaplay Group AB, 12 661, ägt av en mängd finansiella institutioner, fonder och bolag
  9. Telenor Sverige AB, 12 509, Telenor Mobile Holding AS
  10. Hi3G Access AB, 7 369, CK Hutchison Holdings (60%) och Investor AB (40%, Wallenberg)
  11. Allente Group AB, 6 888, Viaplay Group AB (50%), Telenor (50%)
  12. Sveriges Televison (SVT), 5 302, Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR
  13. TV 4 Media AB, 4 885, Telia Company AB
  14. Amedia AS, 4 363, Amediastiftelsen
  15. Polaris Media ASA, 3 899, Schibsted ASA 29,5%, NWT Media AB 26,8%
  16. C More Entertainment AB, 3 083, TV 4 Media AB
  17. Sveriges Radio, 3 057, Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR
  18. Global Connect AB, 3 027, EQT (Wallenberg)
  19. Storytel AB, 2 642, EQT 14,3%, Jonas Sjögren med bolag 10,9%, familjen Tellander 11,6%
  20. Norrköpings Tidningars Media AB, 1 875, Erik & Asta Sundins Stiftelse
  21. Bahnhof AB, 1 605, K.N. Telecom AB (Jon Karlung, Andreas Norman)
  22. Aftonbladet Hierta AB, 1 600, Schibsted Sverige AB (Schibsted ASA)
  23. Bonnier News Local AB, 1 439, Bonnier News AB 80% (Bonnier Group AB), Amedia 20%
  24. Stampen Media AB, 1 380, Polaris Media ASA 70%, NWT Media AB 20%, VK Media AB 10%
  25. AB Dagens Nyheter, 1 372, Bonnier Group AB
  26. Teracom Group AB, 1 367, Svenska staten
  27. Teracom AB, 1 318, Teracom Group AB
  28. Expressen Lifestyle AB, 1 244, Bonnier Group AB
  29. Gota Media AB, 1 134, Gota Media Holding AB 70% (Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse), Bonnier News Local AB 30%
  30. Stampen Lokala Medier AB, 1 058, Stampen Media AB 80%, Gota Media AB 20%
  31. Acast AB, 1 031, Bonnier 14,37%, Alfvén & Didrikson AB 13,39%, Moor&Moor AB (Kaj Hede) 10,79%
  32. Discovery Networks Sweden AB, 1 009, Discovery Communications Europe Ltd

Källor: Allabolag.se, Investopedia

Not: För de norska bolagen har omsättningen räknats om från norska kronor till svenska av mig. För Spotity Technology SA har den räknats om från euro till svenska kronor av Myndigheten för press, radio och TV:

TV

År 2021 tittade 89 procent av Sveriges befolkning på tablålagd och strömmad tv under en vanlig dag. Den strömmade tv:ns dagliga räckvidd 58 procent samtidigt som den tablålagda tv:ns var 57 procent enligt Mediebarometern.

Enligt undersökningen var det alltså något fler som tittade på strömmad tv än tablålagd under 2021, även om skillnaden var liten. Det aktiva tittandet på strömmade tjänster är delvis en följd av att konkurrensen hårdnat på den svenska marknaden i takt med att fler utländska aktörer etablerat sig här.

Nordic Entertainment Group (Nent, blev Viaplay Group 2022) fortsatte att vara den ekonomiskt största aktören på den svenska kommersiella tv-marknaden med en omsättning på cirka 12,7 miljarder kronor (12,0 miljarder 2020). Näst största bolag var Telias TV4 vars rörelseintäkter det här året uppgick till cirka 4,9 miljarder kronor (4,2 miljarder 2020). Public servicebolaget Sveriges Television (SVT) omsatte 5,3 miljarder kronor (4,8 miljarder 2020).

Mätt i tittartidsandel är kanalerna SVT1 och TV4 i det närmaste lika stora när det handlar om tablå-tv, enligt Mediamätning i Skandinavien. När det handlar om tittartiden online dominerar SVT vad gäller det totala tittandet. TV4 är i sin tur störst bland de kommersiella kanalerna.

Radio

En dryg tredjedel, 35 procent, av befolkningen lyssnade på radio via traditionell radioapparat en genomsnittlig dag 2021. En mindre andel, 24 procent, lyssnade på poddar eller radio i efterhand och 20 procent på direktsänd webbradio, enligt Mediebarometern.

På den kommersiella radiomarknaden fortsatte bolagen Bauer Media och Nent Group Radio (blev Viaplay Radio Group 2022) att vara de mest framträdande aktörerna. Bauer-gruppens bolag omsatte 632 miljoner (545 miljoner 2020) och Nent/Viaplay Radio 577 miljoner kronor 2021 (551 miljoner 2020).

Dagspress

För dagspressens del ökade de sammanlagda intäkterna något till cirka 13,2 miljarder kronor. Dessutom förbättrades flerdagarspressens lönsamhetsgrad jämfört med de senaste åren till en bruttomarginal i median på 4,5 procent. Några av skälen till förbättringen var minskade kostnader, ökade reklaminvesteringar och tämligen stabila publikintäkter. Intäkterna från de intäktsmässigt viktiga tryckta tidningarna fortsatte dock att minska under 2021. De substantiella intäktsökningarna återfinns i de digitala kanalerna.

På dagstidningssidan var Bonnierkoncernen den största aktören, en position som förstärkts ytterligare under senare år genom förvärv.

Affärer och samarbeten

Sommaren 2021 offentliggjorde Bonnier News Local och Gota Media, ägt av Stiftelsen Barometern och Tore G. Wärenstams stiftelse, sina planer på ett djupgående samarbete via korsägande.20 Affären godkändes av Konkurrensverket i mars 2022 och därmed genomfördes bolagens planer. I och med godkännandet blev Gota Media ägare till 20 procent av Bonnier News Local och Bonnier News Local till 30 procent i Gota Media.21 Den nya konstellationen kontrollerar tillsamman 55 betalda dagstidningar, varav 13 utgivna av Gota Media och 42 av Bonnier News Local. Räknade ihop är de den svenska tidningsmarknadens klart största aktör.

Kort efter att avsiktsförklaringen om ett fördjupat samarbete offentliggjorts presenterade de två samverkande bolagen nyheten om att man tillsammans förvärvat AB Skånska Dagbladets tidningsverksamhet med utgivningen av Skånska Dagbladet i Malmö och Norra Skåne i Hässleholm. De nya ägarnas besked var att de till en början ämnade driva de två tidningarna i ett gemensamt bolag där vardera parten äger 50 procent. Gota Media tog ansvaret för Norra Skåne och samorganiserade den med koncernens närliggande Kristianstadsbladet till en tidning med två editioner. Bonnier News Local tog i sin tur över huvudansvaret för Skånska Dagbladet.

En annan av årets strukturaffärer tog sin början redan 2019 då det norska börsbolaget Polaris Media AS klev in som delägare av den västsvenska tidningskoncernen Stampen Media, med bland annat Göteborgs-Posten i sin utgivning. Klivet in i Stampen togs genom konsortiet PNV Media tillsammans med svenska NWT Gruppen i Karlstad och VK Media i Umeå. De tidigare majoritetsägarna, familjen Hjörne, behöll dock en minoritetspost. Dessa minoritetsposter förvärvade konsortiet 2021 och erhöll då närmare 100 procent av aktierna.

Genom förändringen äger Polaris Media numera 70 procent av det västsvenska bolaget, medan NWT Gruppen äger 20 procent och VK Media 10 procent. Resterande 0,009 procent ägs av Journalistklubben och Unionenklubben på Stampen Media.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!