Trafikverket gör bort sig igen

Väg-, ursäkta, Trafikverket har gjort det igen, enligt Expressen. Försämrat den nuvarande förbindelsen för gående och cyklande för att biltrafiken ska gå fortare mellan Fittja och Handen söder om Stockholm. Detta trots att bilprojektet enligt artikeln bara skulle löna sig om biltrafiken ökar. Men en vettig lösning för cyklister och gående skulle bli ”för dyr” enligt verket.

Detta trots att inget är så lönsamt som cykelvägarse även här. Detta trots att de kanske största vinsterna – att en mindre skrymmande trafikapparat möjliggör kortare avstånd dvs ökade synergier – inte räknats.

Det är uppenbart att Trafikverket i sin nuvarande form bör läggas ner. Där häckar sen decennier trafikingenjörer vars professionalitet definieras som att öka biltrafiken vilket finns dokumenterat i högar av normer och rutiner som man inte får bryta mot.

Man kan inte omskola ett verk. Det vittnar såväl Bo Rothstein om i sin doktorsavhandling Den socialdemokratiska staten, som Per Nyström i sin anmälan av denna i Varför misslyckades skolreformerna, i boken Historia och biografi. Avhandlingen handlade om varför de socialdemokratiska skolreformerna på 40-50-talen inte satte några som helst spår i verkligheten. Enligt Rothstein, bekräftat av Nyström som var statssekreterare då, gick det inte att omskola dåvarande Skolöverstyrelsen. Medan arbetsmarknadspolitiken lyckades väl, för där byggde man upp en helt ny apparat.

Det är samma sak med motbevisade vetenskapliga teorier. De dör inte ut förrän de överbevisade forskare som hyst dem har dött.

Biltrafikens infrastruktur bör inte byggas ut, den bör minska. Därför behövs ingen myndighet för detta. Däremot bör det finnas en eller flera myndighet med uppgift att öka tillgängligheten utan ökade transporter. Plus självständiga myndigheter för att förbättra kollektivtrafik och cyklism. Där bör dock inte sitta trafikingenjörer, om de inte meriterat sig särskilt för sysslan.

Klimatrörelsen måste börja jobba med det konkreta. Exempelvis protester mot vansinniga projekt. Liksom förstås att agitera för vettiga projekt. Här finns i all blygsamhet ett ovanligt tacksamt objekt.

Jan Wiklund

Ursprungligen publicerat på bloggen Gemensam.

Läs mer om trafik.

Liked it? Take a second to support Jan Wiklund on Patreon!
Become a patron at Patreon!