Globalt har batterianvändningen mångdubblats. Enligt Internationella energirådet (IEA) ökade den globala efterfrågan på batterier för elfordon på tre år från 300 gigawattimmar till 700 gigawattimmar. Samtidigt har den genomsnittliga mängden kobolt som används i ett batteri minskat med nästan 20 procent under samma period, och liknande trender kan ses för litium och nickel. Konsekvensen är att behovet av batterimetaller ökar långsammare än batterianvändningen.
Nya teknik och effektivisering
Forskare och företag utvecklar nya typer av batterier som kräver mindre eller inga sällsynta metaller. LFP-batterier (litiumjärnfosfat) är ett exempel, där kobolt helt eliminerats.
Dessutom har batterierna blivit effektivare. Tekniken för att optimera batteriets kapacitet och livslängd har förbättrats. Dagens batterier har högre energitäthet, vilket innebär att mindre material behövs för samma kapacitet.
Återvinning. Batteriåtervinningsteknologin har gjort stora framsteg. Till exempel återvinns idag över 95 procent av kobolten från gamla batterier i vissa avancerade återvinningsanläggningar, vilket minskar behovet av nyutvunnet material.
De kommande tio åren kan vi förvänta oss att efterfrågan på litium och kobolt planar ut eller till och med minskar, trots att batterikapaciteten i världen fortsätter att växa.
Minskad belastning på miljön
Trycket på att utvinna sällsynta metaller minskar därför. Det är positivt för miljön och för de samhällen där dessa mineraler bryts. Gruvdrift hänger ihop med stora miljöproblem och sociala konflikter. Särskilt i fattiga länder där mycket av dessa metaller utvinns.
Tillgången på batterier blir inte heller lika starkt beroende av tillgången på metaller, vilket gör försörjningskedjan för batterier mer stabil och mindre känslig för geopolitisk osäkerhet eller prisfluktuationer på råvarumarknaderna.
Det öppnar också för nya lösningar inom batteriindustrin. Företag kan fokusera på att utveckla ännu mer effektiva batterier, utan att vara beroende av vissa kritiska metaller. Detta kan i sin tur leda till lägre kostnader för batterier och göra elektrifieringen av transport och elektricitet ännu mer tillgänglig.
Den här trenden innebär alltså att övergången till miljövänlig och förnybar energi och eldrivna transporter kan gå snabbare. Detta samtidigt som de negativa miljö- och samhällseffekterna av batteriproduktion minskar. För framtiden pekar det på en mer stabil utveckling av batteriindustrin med fokus på innovation snarare än exploatering.
Texten är ursprungligen från GrowSverige men har editerats språkligt för att bli läsvänligare.
Läs mer:
- Allt populärare med stationära hemmabatterier
- Solel och batterier kan kompensera för Sveriges svaga elnät
- Det behövs ökad gruvbrytning i Sverige – kobolt
- Det behövs ökad gruvbrytning i Sverige – litium
- Ökad gruvbrytning nödvändig
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.