Gemensamt ägd mark och gemensamt ägda resurser är av flera olika slag. Gemensamt ägda resurser som förvaltas av staten och samfälligheter som förvaltas gemensamt av delägarna. Det finns ett antal naturresurser som anses vara alla egendom och det är staten som har getts rätten att fördela rätten att utnyttja dessa resurser.
Sen urminnes tid har det gällt mineraler och malmer vilka betraktas som gemensam egendomen och inte markägares egendom. Staten delar ut nyttjanderätten till malmer och mineraler av två olika slag, prospekteringsrättigheter och brytningsrättigheter till olika bolag. De som får nyttjanderätten ska betala en viss avgift till staten och av den går en del till markägaren. Andra resurser som delvis eller helt hanteras på samma sätt är renskötsel, vindenergi, vattenkraft, fiske i havet samt jakt och fiske på statlig mark. Synsättet är som jag ser det rimligt.
När det gäller fisket i havet så var det länge en gemensam resurs som fritt fick utnyttjas. Men det ledde till överfiske och problem. Därför infördes regler och antalet personer som fick utnyttja resursen för yrkesmässigt fiske begränsades. Sen 10 år tillbaka gäller i stort sett samma regler för en del av fisket (det storskaliga pelagiska fisket) som de som berör mineraler, malmer, vattenkraft och vindkraft. Detta är en vettig ordning. Det innebär begränsningar av frihet såväl som ökad frihet genom begränsningar av äganderätten. Det innebär att vi alla har möjlighet att demokratiskt påverka hur de gemensamma resurserna sköts och hanteras.
När gäller nyttjanderätten till jakt och fiske på den gemensamma mark som förvaltas av staten är det inga problem i södra Sverige men i norra Sverige har samerna krävt att de ska ha jakt och fiskerättigheterna på grund av att ursprungligen hade dessa rättigheter. En sameby har vunnit en process i ärendet och andra samebyar har påbörjat rättsprocesser. En statlig utredning av frågan ska tillsättas. Som jag ser det är det rimligt att samerna som ursprungsfolk i Norrland får dessa rättigheter i de områden där de bor och verkar. Det borde dessutom inte bara gälla renägande samer i samebyar utan alla samer, även de som inte är renägare eller medlemmar i någon sameby.
I Norrland finns dessutom stora områden där jakt och fiske förvaltas av svenskdominerade samfälligheter (allmänningsskogar) liksom stora arealer mark där jakt- och fiskerättigheterna innehas av stora privata skogsbolag. Att samerna får nyttjanderätten för jakt och fiske på gemensamt ägd mark som förvaltas av staten är därför helt rimligt. Nyttjanderätt för malmer och mineraler, vattenkraft, vindkraft, jordbruk och skogsbruk bör de dock inte ha. Det bör skötas som idag.
Läs mer:
- En ny vänster – nyttjanderätt i stället för äganderätt
- Nyttjanderätt inom dagens svenska jordbruk – jordbruksarrenden
- Ursprungsbefolkning, nyttjanderätt och äganderätt
- Nyttjanderätt i stället för äganderätt
- Ersätt markägande med nyttjanderätt till mark
- Äganderätt bör ersättas av nyttjanderätt
- Girjasutredningen och samernas rättigheter
- Minerallagen och fiskerilagstiftningen är två varianter av samma sak
- Självklart ska samerna har fiske- och jakträtt på sin traditionella marker
- Inskränkningar i äganderätten är nödvändiga
- Tidsbegränsade jakträttigheter
- Vatten – en gemensam resurs som inte ska vara privatägd
- Inskränkningar i äganderätten – gruvlagstiftningen
- Inskränkningar i äganderätten – allemansrätt och socialism
- Rennäringen – också en inskränkning i äganderätten
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.