Redaktionschef misstänkt för ekobrott

Mediabolaget Newzglobe, innan dess Ment, tömdes på över 10 miljoner kronor med hjälp av bluffakturor åren 2009- 2010.

Skandalerna i och runt Ment började dock med annat. 2009 anklagades sajten och företaget bakom för bluffakturor, spam och lurendrejerier. Pr-konsulten Dominika Peczynski anlitades då för att rentvå bolagets rykte. Året efter bytte sajten namn till Newzglobe. Flera nya journalister anställdes. Daniel Nyhlén anställdes som krönikör och Bernt Hermele som chefredaktör.

Det kom dock snart också fram att Newzglobe och dess dåvarande ägare Meraj Syed utreddes för att ha undanhållit nästan 10 miljoner kronor från beskattning med hjälp av bluffakturor.

Meraj Syed flyttade år 2010 till Dubai och sålde verksamheten. På så sätt kom han undan rättvisan. Den tidigare redaktionschefen köpte verksamheten och drev den vidare i nya bolagsbildningar. Enligt Dagens Media misstänks nu mannen för bokföringsbrott:

Kammaråklagare Annika Lundeby Runåker, vid Ekobrottsmyndigheten, har nyligen lämnat ett förordnande om offentlig försvarare till Stockholms tingsrätt.

”XX är misstänkt för bokföringsbrott i två fall … XX är, enligt min uppfattning, i behov av offentlig försvarare”, skriver hon.

Advokat Bo Thoren, som företräder den forne redaktionschefen, poängterar att utredningen är i ett tidigt skede men att hans klient inte anser sig ha begått något brott.

Idag har alla bolag i härvan kring Newzglobe försvunnit på ett eller annat sätt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads